Quote from Guest on 28 August 2009, 10:04Ja, som rubriken antyder: Hur ofta skall man köpa ny cykelhjälm? Självklart skall man, likt mc-hjälmar, byta ut dom om man råkar tappa hjälmen eller om man är inblandad i en olycka. Men vilken tumregel kör ni andra med?
När den börjar lukta?
Vart 3:e å
Ja, som rubriken antyder: Hur ofta skall man köpa ny cykelhjälm? Självklart skall man, likt mc-hjälmar, byta ut dom om man råkar tappa hjälmen eller om man är inblandad i en olycka. Men vilken tumregel kör ni andra med?
När den börjar lukta?
Vart 3:e å
Quote from Funbeat user on 28 August 2009, 10:14när den börjar lukta eller när man känner för det beroende på vilket som inträffar först
när den börjar lukta eller när man känner för det beroende på vilket som inträffar först
Quote from Funbeat user on 28 August 2009, 10:16Hej Johan.
Jag följer följande rekomendation.
Vid krasch byt hjälen omedelbart.
Byt hjälm vart 2-3:e år.
De som säljer brukar rekomendera att man ska byta vart 2:a år. Och visst är det bättre att byta hjälm ofta än mer sällan, den åldras ju den med.
Hej Johan.
Jag följer följande rekomendation.
Vid krasch byt hjälen omedelbart.
Byt hjälm vart 2-3:e år.
De som säljer brukar rekomendera att man ska byta vart 2:a år. Och visst är det bättre att byta hjälm ofta än mer sällan, den åldras ju den med.
Quote from Funbeat user on 28 August 2009, 10:20lyssna alltid på säljare!
lyssna alltid på säljare!
Quote from Funbeat user on 28 August 2009, 10:41Jag skulle byta den vid krasch elr liknade. Sen så går hjälmen att tvätta så att man slipper "Smugg" lukt.
Visst har det med mode att göra oxå, jag menar, färg på cykel o kläder om man skulle byta dem, för visst e de sliligt med färgkombinationer som mat
Jag skulle byta den vid krasch elr liknade. Sen så går hjälmen att tvätta så att man slipper "Smugg" lukt.
Visst har det med mode att göra oxå, jag menar, färg på cykel o kläder om man skulle byta dem, för visst e de sliligt med färgkombinationer som mat
Quote from Mikaela Lexén on 28 August 2009, 10:50Åldringen på plasten är en betydligt långsammare process än 2-3 år åtminstone på våra breddgrader. Möjligen om hjälmen ligger utomhus dygnet runt/året runt.
Däremot "slits" ju kuddarna på insidan.
Vissa tillverkare har utbytbara kuddar, men efter 3 år ka
Åldringen på plasten är en betydligt långsammare process än 2-3 år åtminstone på våra breddgrader. Möjligen om hjälmen ligger utomhus dygnet runt/året runt.
Däremot "slits" ju kuddarna på insidan.
Vissa tillverkare har utbytbara kuddar, men efter 3 år ka
Quote from Funbeat user on 28 August 2009, 12:42Tror det står i min hjälm att den ska bytas efter fem år. Sedan gäller inte "garantin" längre.
Högaktningsfullt
Hans B
Tror det står i min hjälm att den ska bytas efter fem år. Sedan gäller inte "garantin" längre.
Högaktningsfullt
Hans B
Quote from Funbeat user on 28 August 2009, 12:51Jag byter om plasten börjar se åldrad ut, verkar som det tar ca 10 år för mig. Eller om hjälmen har blivit skadad. Eller om jag tycker att hjälmen börjar se ful och gammalmodig ut.
Jag byter om plasten börjar se åldrad ut, verkar som det tar ca 10 år för mig. Eller om hjälmen har blivit skadad. Eller om jag tycker att hjälmen börjar se ful och gammalmodig ut.
Quote from Funbeat user on 28 August 2009, 15:40Varje år på Cyclecomponents rea eller vid krasch så köp 2 på rean 😉
Varje år på Cyclecomponents rea eller vid krasch så köp 2 på rean 😉
Quote from Funbeat user on 28 August 2009, 18:06Finns väl ingen anledning att byta om den inte är sönder eller fått ett hårt slag.
Finns väl ingen anledning att byta om den inte är sönder eller fått ett hårt slag.