Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonCykelskor, hur ska fästet sitta?
You need to log in to create posts and topics.

Köpte ett par cykelskor häromdagen. Eftersom dessa är de första cykelskorna jag någonsin haft i min ägo, är jag lite osäker på hur det ska kännas när man använder dem. Var ska fästet till pedalen egentligen sitta? Det kändes som att mina vader belastades

"Kloss" är nog det bästa ordet för dem.

Flytta fram för att belasta vader mer. Flytta bak för att minska belastningen på vaderna, men därmed också riskera "tåöverlappning" oftare - när man svänger och bakre delen av framhjulet tar i framkanten på skon. H

Karin H:
Att vaderna känner av belastningen är bara ovana och redan efter ett par mil börjar du komma in i det.
Lite träningsvärk därtill hör till.

Fast med längdskidåkning, spinning och step som träning i övrigt bör vaderna vara i god form. Mer belastning blir det ju faktiskt med en kloss långt fram, men om det är bra eller dåligt får man känna efter själv. Även bland cykelproffsen varierar det en d

Okej, nu ska vi se här. Att vaderna känns belastade första gången jag använder cykelskor är kanske inte så konstigt. Jag är ju nybörjare när det gäller landsvägscykling, och blev mycket glad för tipset om tåöverlappning. Får väl se hur det känns de nästko

Bäckstedt kommenterade ju detta på Touren i somras kommer jag ihåg. Det var nån som ville flytta klossen bakåt för att S. Ljungskog hade så osv, men om jag minns herr Bäcks kommentar så sa han typ: "I stort sett alla proffs har ju klossen långt fram, så d