Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykelträning.
You need to log in to create posts and topics.

Jag försöker köra en kombination av löpning & cykel.
Mitt mål är att springa 3ggr/veckan & cykel 3-4ggr/veckan.
Har någon nått förslag på hur jag ska lägga upp cykelträningen.
Provade och köra backe idag 10*2min, puls 85-88% av max fick inte upp den högr

Ett förslag då:

skippa tempoträningen,

Får du inte upp pulsen, kör med högre kadens och starta i lägre hastighet.

Du verkar vara en bra löpare så alltså har du stor central kapacitet. Om du inte har cyklat så länge så är inte muskulaturen intrimmad för cykling och den lokala kapaciteten är mindre än den centrala dvs att hjärta och lungor inte behöver jobba maximalt f

De tre typer av pass du angett verkar kloka. Men tänk på att kadensen (trampfrekvensen) bör ligga runt 90 varv per minut. Ska du träna styrka så ska du ha en kadens på 55-70 på så tung växel som du orkar.

Om du orkar köra tunga växlar i uppförsbacke så ä

Tack för svaren.

En annan fundering jag har och som ska provas är om cykelpass på 3-4h kan ersätta löplångpasset.

Jag kommer springa 3-(4) pass i veckan mellan 40-70min men med lite mer kvalitet och långpasset ersätts med cykel.

??

Nej jag tycker inte att det är samma sak. Men det som är roligare med cykeln är att man kommer någonstans... man kan ju åka till grannstaden och hälsa på t.ex.

Men ska du åka vättern så gör du rätt i att byta ut långpass löpning till cykel. Jag tycker in

Har också samma problem det där med pulsen!
Jag har sprungit bra mycket mer än cyklat, och känner att musklerna inte orkar dra upp min puls när jag cyklar...