Quote from Guest on 1 April 2008, 21:52Efter att i höstas köpt en fin racer och nu i vårsolen börjat cykla lite regelbundet (för att så småningom t.ex. cykla VR) har jag insett att cykeln kräver mycket omvårdnad (eller hur?).
Så jag undrar om ni har ett slags underhållsschema ni brukar följa
Efter att i höstas köpt en fin racer och nu i vårsolen börjat cykla lite regelbundet (för att så småningom t.ex. cykla VR) har jag insett att cykeln kräver mycket omvårdnad (eller hur?).
Så jag undrar om ni har ett slags underhållsschema ni brukar följa
Quote from Funbeat user on 1 April 2008, 22:02Smörj om det gnisslar eller rostar.
Laga om det går sönder.
Tvätta någon gång ibland.
(Relativt billig cykel)
Smörj om det gnisslar eller rostar.
Laga om det går sönder.
Tvätta någon gång ibland.
(Relativt billig cykel)
Quote from j sollerman on 1 April 2008, 22:12relativt dyr då?
relativt dyr då?
Quote from Lotta W on 2 April 2008, 08:24Om jag har cyklat i regn brukar jag alltid smörja upp kedja och (lämpliga) växel-/bromsdelar, annars "när det behövs". Tvättar/torkar gör jag när cykeln är smutsig 🙂
Om jag har cyklat i regn brukar jag alltid smörja upp kedja och (lämpliga) växel-/bromsdelar, annars "när det behövs". Tvättar/torkar gör jag när cykeln är smutsig 🙂
Quote from Funbeat user on 3 April 2008, 13:18Puh! Av den begränsade responsen att döma verkar det inte vara speciellt betungande att hålla sin klenod vid gott humör. Sunt förnuft verkar även råda i detta sammanhang.
Puh! Av den begränsade responsen att döma verkar det inte vara speciellt betungande att hålla sin klenod vid gott humör. Sunt förnuft verkar även råda i detta sammanhang.
Quote from Funbeat user on 4 April 2008, 06:53Precis, det sunda förnuftet är oftast att föredra! 🙂
Att rengöra kedjan efter sådär 5 träningsrundor är väl kanske lagom? En "ren" kedja rör sig ju lättare vid växlingar än en smutsig.
Med samma intervall är det kanske lagom att smörja upp leder och a
Precis, det sunda förnuftet är oftast att föredra! 🙂
Att rengöra kedjan efter sådär 5 träningsrundor är väl kanske lagom? En "ren" kedja rör sig ju lättare vid växlingar än en smutsig.
Med samma intervall är det kanske lagom att smörja upp leder och a
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 14:37När ni smörjer och donar, vad har ni för typ av olja/fett på olika ställen? Jag har fram till nu kört med någon allt-i-ett variant från Claes Olsson på min racer men missstänker starkt att det inte är det optimala...
När ni smörjer och donar, vad har ni för typ av olja/fett på olika ställen? Jag har fram till nu kört med någon allt-i-ett variant från Claes Olsson på min racer men missstänker starkt att det inte är det optimala...
Quote from Funbeat user on 29 April 2008, 14:41SAE 10-30 fungerar bra på ShimaNO.
Lite vax, lite tunn olja o lite drylube.
SAE 10-30 fungerar bra på ShimaNO.
Lite vax, lite tunn olja o lite drylube.