Quote from Guest on 27 June 2009, 08:01Ja, i går var jag ute och cyklade när det var ungefär 9 sekundmetrar och det verkade som att vinden nästan aldrig skulle åt samma håll.
När vinden kommer mot en så gör man bäst i att ligga i bocken för att minska sitt luftmotstånd.
När vinden kommer frå
Ja, i går var jag ute och cyklade när det var ungefär 9 sekundmetrar och det verkade som att vinden nästan aldrig skulle åt samma håll.
När vinden kommer mot en så gör man bäst i att ligga i bocken för att minska sitt luftmotstånd.
När vinden kommer frå
Quote from Funbeat user on 27 June 2009, 08:11Nja, om du cyklar i sig 30 km/h så motsvarar det 8,3 m/s. Så om det blåser 9 m/s så kommer du att vinna på att segla. Men å andra sidan lär du cykla bra mycket fortare än 30 i sån vind. Låt oss säga 40 km/h vilket då blir 11,1 m/s. Så du har iaf "motvind"
Nja, om du cyklar i sig 30 km/h så motsvarar det 8,3 m/s. Så om det blåser 9 m/s så kommer du att vinna på att segla. Men å andra sidan lär du cykla bra mycket fortare än 30 i sån vind. Låt oss säga 40 km/h vilket då blir 11,1 m/s. Så du har iaf "motvind"
Quote from Funbeat user on 27 June 2009, 08:59Vinden är aldrig heller helt konstant, utan varierar ganska mycket runt ett medelvärde både till riktning och styrka. Dessutom påverkas vinden av terrängen runt omkring. Även vägtrafiken påverkar. Att bli omkörd av en långtradare ger ett bra "sug".
Så om
Vinden är aldrig heller helt konstant, utan varierar ganska mycket runt ett medelvärde både till riktning och styrka. Dessutom påverkas vinden av terrängen runt omkring. Även vägtrafiken påverkar. Att bli omkörd av en långtradare ger ett bra "sug".
Så om
Quote from Funbeat user on 27 June 2009, 09:23Jo, visst är det så, Markku. Men för frågans skull så får vi förenkla det hela. Tänkte inte på det Micke skrev, att det ju också blir motvind i precis samma hastighet som man cyklar framåt.
Men om vi har sidvind som konstant kommer från 90 grader i relat
Jo, visst är det så, Markku. Men för frågans skull så får vi förenkla det hela. Tänkte inte på det Micke skrev, att det ju också blir motvind i precis samma hastighet som man cyklar framåt.
Men om vi har sidvind som konstant kommer från 90 grader i relat
Quote from Funbeat user on 27 June 2009, 10:28Om du har konstant sidvind så kommer du fortfarande att träffas av din egen genererade "motvind" och få motvindseffekt snett framifrån. Alltså borde bocken vara bättre även då.
Om du har konstant sidvind så kommer du fortfarande att träffas av din egen genererade "motvind" och få motvindseffekt snett framifrån. Alltså borde bocken vara bättre även då.
Quote from Fredrik Närenfors on 27 June 2009, 12:21Bocken är alltid snabbare och generellt sett kan man nog säga att den "normale" motionären sitter alldeles för lite i bocken.
När jag är ute ensam brukar jag träna på att ligga i bocken 20-30 minuter i sträck, bara så att jag kan och det inte är där det
Bocken är alltid snabbare och generellt sett kan man nog säga att den "normale" motionären sitter alldeles för lite i bocken.
När jag är ute ensam brukar jag träna på att ligga i bocken 20-30 minuter i sträck, bara så att jag kan och det inte är där det
Quote from Funbeat user on 27 June 2009, 16:14Det ser ut som du bor i närheten av mig - dvs i Malmöregionen. 9 m/s är ju ingen ovanlighet precis! 😉
Fast bor du ett par mil inåt landet kanske det är något mildare, men det är väl bara att känna efter och kämpa på - eller glida med de gånger man har v
Det ser ut som du bor i närheten av mig - dvs i Malmöregionen. 9 m/s är ju ingen ovanlighet precis! 😉
Fast bor du ett par mil inåt landet kanske det är något mildare, men det är väl bara att känna efter och kämpa på - eller glida med de gånger man har v
Quote from Funbeat user on 27 June 2009, 16:27Nej, det är väl inte så ovanligt, men tidigare har jag alltid fegat ur när det blåser som värst. Men det var ju inte så farligt trots allt.
Nej, det är väl inte så ovanligt, men tidigare har jag alltid fegat ur när det blåser som värst. Men det var ju inte så farligt trots allt.
Quote from Funbeat user on 27 June 2009, 17:06Enligt Bäckstedt hade de kollat vilken ställning som var mest aerodynamisk i Garmin-teamet, i en vindtunnel, och något förvänande kommit fram till att det inte var bocken, utan "händerna på reglaget, och vinkla in armarna så mycket man kan för att simuler
Enligt Bäckstedt hade de kollat vilken ställning som var mest aerodynamisk i Garmin-teamet, i en vindtunnel, och något förvänande kommit fram till att det inte var bocken, utan "händerna på reglaget, och vinkla in armarna så mycket man kan för att simuler