Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelcykla med riktigt små barn
You need to log in to create posts and topics.

Efter vad jag förstått så är det inte rekommenderat att ha barn i vanlig cykelstol före åtminstone 6-7 månaders ålder då nackstabiliteten är för dålig.
Funderad lite på att fästa en bilbarnstol på cykeln - främre paktehållare med stol vänd så man ser barn

Bilbarnsstolar är ganska tunga och jag kan tänka mig att det påverkar stabiliteten i cykeln mycket och särskilt om den sätts framför styret.

En lådcykel kanske är ett bättre alternativ om du ska ha barnet i bilbarnsstolen:

Lådcykel för alla, testvinnare!

Det är nog en bra rekommendation att inte cykla med dem innan de vuxit till lite. Bristen på stötdämpning gör att även små ojämnheter får dem att fara omkring en del och deras huvud är mycket större och tyngre i förhållande till kroppen, plus hjälm. Nackk

Cykelkärra? Jag hade en granne som alltid cyklade (och sprang och rullskidor och allt möjligt) med dottern med sig.

Funkar absolut, men kanske inte för de allra minsta. Charriot har någon insats som man hänger i vagnen för småbarn om jag inte tar fel.

Tack för tipsen. Lådcykel verkar som ett bra alternativ, då sitter ju barnet lite mer skyddat och man kan ha koll på det samtidigt. Ska kolla upp chariot också, det blir nog en hel del billigare iaf 🙂

Köpte för ett tag sedan en Croozer och en insats för barn mellan noll och ca 10 månader. Den är utformad som en hängmatta med trepunktsbälte och funkar finfint. Började cykla med den från det att dottern vägde ca 5 kg men är övertygad om att det skulle fu