Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykel Cykla mot rött kan bli lagligt …
You need to log in to create posts and topics.

http://di.se/Artiklar/2010/9/9/214565/Cyklas-mot-rott-kan-bli-lagligt/

Ska vi omyndigförklara alla cyklister på en gång?

Högersväng är iofs ett specialfall. Finns ju ofta en speciell högersvängfil i korsningar, men bilister älskar också att vägra släppa fram cyklister som kör om till höger.

Vill man ens cykla mot rött?

Det är ingen slump att det finns trafikljus lixom!?

A ja, jag fortsätter med mitt 99% cyklande på grusväg/skog, det är nog säkrast för mig och andra =)

Cykla mot rött känns fel även om det är till höger (valfläsk från högern? 😉 ) men mot enkelriktat kan jag tänka mig.

Det blir rörigt om det är olika regler för olika trafikslag.

Kan vi inte införa att röda bussar kör vänstertrafik, blåa lastbilar inte köra fortare än 30 på motorväg, gröna personbilar får bara köra udda dagar jämna veckor när solen lyser.

Alla (eller i alla fall många av oss) som har kört bil i USA tycker att right-turn-on-red är en av de bästa trafikreglera som finns. Stadstrafiken flyter smidigare och lugnare. Sedan kan det väl vara så att det tar ett tag innan bilister, cyklister och fo

cyklister-pendlare? som kör mot rött idag kommer att fortsätta med det.

Vissa gångtrafikanter går mot rött, andra inte.
Vem gör fel/rätt enligt lag.?

"Right turn on red" är norm där jag kommer ifrån. Om det inte är lämpligt, står det "No right turn on red", annars är default att tillåta det.

Det betyder då inte att man inte behöver stanna. Det fungerar som stoppskylt. Ingen rullande stopp, utan man sk

i USA finns ju bara trafikslaget bilister vilket kanske gör livet mycket lättare