Quote from Guest on 30 June 2009, 22:33Skall köra min första Tri o noterar att jag inte kan cykla! Lägger i högsta växel o försöker växla minimalt. Körde 2 mil på 43 min, men då var jag död förklarade efteråt. Har cykel-pjuck o vet tekniken med dem. Men, nu till frågorna.
Vilken kadens skall
Skall köra min första Tri o noterar att jag inte kan cykla! Lägger i högsta växel o försöker växla minimalt. Körde 2 mil på 43 min, men då var jag död förklarade efteråt. Har cykel-pjuck o vet tekniken med dem. Men, nu till frågorna.
Vilken kadens skall
Quote from Fredrik Närenfors on 30 June 2009, 22:43Sträva efter samma puls och samma kadens. Kadensen förmodligen betydligt högre än du tror.
Det innebär att du egentligen växlar konstant, så fort vägen ändrar sig det minsta.Bromsarna ska du ge f-n i om du vill åka fort 🙂
Annars är det precis som på
Sträva efter samma puls och samma kadens. Kadensen förmodligen betydligt högre än du tror.
Det innebär att du egentligen växlar konstant, så fort vägen ändrar sig det minsta.
Bromsarna ska du ge f-n i om du vill åka fort 🙂
Annars är det precis som på
Quote from Funbeat user on 30 June 2009, 23:15OK, men hur fort skall kadensen vara? Ungefär som takten till Led Zeppelins "Whole lot of love" eller?
OK, skall inte bromsa.
OK, men hur fort skall kadensen vara? Ungefär som takten till Led Zeppelins "Whole lot of love" eller?
OK, skall inte bromsa.
Quote from Fredrik Närenfors on 30 June 2009, 23:23Kadensen är rätt personlig och beror kanske på vilken sorts muskelfibrer man har mest av. Men om du hittar den som du tycker känns jäkligt bra och det går fort och du känner dig stark och oövervinnelig. Då höjer du sen ungefär 10 rpm därifrån.
Min naturl
Kadensen är rätt personlig och beror kanske på vilken sorts muskelfibrer man har mest av. Men om du hittar den som du tycker känns jäkligt bra och det går fort och du känner dig stark och oövervinnelig. Då höjer du sen ungefär 10 rpm därifrån.
Min naturl
Quote from Camilla Höög on 1 July 2009, 08:0090-kadens är väldigt vanlig bland cyklister. Jag försöker ligga något högre och trampar gärna på med 110-120-kadens uppför.
90-kadens är väldigt vanlig bland cyklister. Jag försöker ligga något högre och trampar gärna på med 110-120-kadens uppför.
Quote from Funbeat user on 1 July 2009, 08:33Whole lotta love är nog vääldigt långsamt! Du behöver vänja dig vid betydligt snabbare takt om du inte ska få problem med knän på sikt
Whole lotta love är nog vääldigt långsamt! Du behöver vänja dig vid betydligt snabbare takt om du inte ska få problem med knän på sikt
Quote from Elias Engqvist on 1 July 2009, 09:46Om man inte behöver använda bromsen så cyklar man för långsamt (eller också är vägen helt rak)
Om man inte behöver använda bromsen så cyklar man för långsamt (eller också är vägen helt rak)
Quote from Funbeat user on 1 July 2009, 14:53>"Min naturliga kadens är kring 78. Dvs om jag bara cyklar på utan att kolla så hamnar jag där."
Om du har cyklat i många år, så kan det vara din naturliga kandens. Annars det det mycket vanligt att nybörjare på cykelmotion, ligger på en för låg kadens,
>"Min naturliga kadens är kring 78. Dvs om jag bara cyklar på utan att kolla så hamnar jag där."
Om du har cyklat i många år, så kan det vara din naturliga kandens. Annars det det mycket vanligt att nybörjare på cykelmotion, ligger på en för låg kadens,
Quote from Fredrik Närenfors on 1 July 2009, 23:36Om jag ligger på platten med 78 i kadens och växlar upp ett steg i taget med bibehållande av kadensen, och därmed en naturlig fartökning, så kommer jag få mjölksyra i musklerna långt innan jag fått upp pulsen. Nånstans runt 85 kan jag balansera en bra arb
Om jag ligger på platten med 78 i kadens och växlar upp ett steg i taget med bibehållande av kadensen, och därmed en naturlig fartökning, så kommer jag få mjölksyra i musklerna långt innan jag fått upp pulsen. Nånstans runt 85 kan jag balansera en bra arb
Quote from Funbeat user on 2 July 2009, 16:18Du säger att din pulsen går upp till din mjölksyretröskel vid ökad ansträngning.
Trotts det säger du att din puls inte går upp.
Så det verkar som jag inte förstår vad du menar.Mjölksyretröskeln varierar med konditionen och person, men ligger uppåt 70-8
Du säger att din pulsen går upp till din mjölksyretröskel vid ökad ansträngning.
Trotts det säger du att din puls inte går upp.
Så det verkar som jag inte förstår vad du menar.
Mjölksyretröskeln varierar med konditionen och person, men ligger uppåt 70-8