Quote from Guest on 21 July 2012, 10:30Fick ont precis under och över knäna (framsida) sist jag var ute på långpass. (3 veckor sedan)
Det var ett ganska backigt pass och det är min första säsong (cyklat ca 60-70 mil)
Nu tänkte jag skruva ner lite på sadelhöjden eller flytta klossarna på skorna
Fick ont precis under och över knäna (framsida) sist jag var ute på långpass. (3 veckor sedan)
Det var ett ganska backigt pass och det är min första säsong (cyklat ca 60-70 mil)
Nu tänkte jag skruva ner lite på sadelhöjden eller flytta klossarna på skorna
Quote from Funbeat user on 21 July 2012, 10:40Hej, Du är på rätt linje med justeringarna.
Själv kör jag med "klossarna" under skorna så långt bak som möjligt.
Sadelhöjden ska ju anpassas så att benet fortfarande är lätt böjt, när pedalen är i nedersta läget och foten är horisontal.
Du ska ju också
Hej, Du är på rätt linje med justeringarna.
Själv kör jag med "klossarna" under skorna så långt bak som möjligt.
Sadelhöjden ska ju anpassas så att benet fortfarande är lätt böjt, när pedalen är i nedersta läget och foten är horisontal.
Du ska ju också
Quote from Funbeat user on 21 July 2012, 10:40Kan det var pga för hög växel?
Kan det var pga för hög växel?
Quote from Funbeat user on 21 July 2012, 11:01*rodnar* vet att jag borde tänka på kadensen...
men lite justering kan nog vara bra ändå 🙂
*rodnar* vet att jag borde tänka på kadensen...
men lite justering kan nog vara bra ändå 🙂
Quote from Funbeat user on 21 July 2012, 13:16Jag fick ont i knävecket och under knät, sänkte sadeln och det gick över! 🙂
Den där sadelnhöjden är viktigare än man tror, jag kör klossarna i "mittläge", alltså lite mer på trampdynan och det passar mig. Du får pröva lite försiktigt fram men pressa i
Jag fick ont i knävecket och under knät, sänkte sadeln och det gick över! 🙂
Den där sadelnhöjden är viktigare än man tror, jag kör klossarna i "mittläge", alltså lite mer på trampdynan och det passar mig. Du får pröva lite försiktigt fram men pressa i
Quote from Funbeat user on 21 July 2012, 20:20Jag misstänker stark att du har överansträngt dig.
Det finns en gräns för hur mycket kroppen tål.
När du överskrider den gränsen får du ont.Speciellt som du säger att du har cyklat i jobbig terräng, och att är du nybörjare.
Muskler och kondition förbät
Jag misstänker stark att du har överansträngt dig.
Det finns en gräns för hur mycket kroppen tål.
När du överskrider den gränsen får du ont.
Speciellt som du säger att du har cyklat i jobbig terräng, och att är du nybörjare.
Muskler och kondition förbät
Quote from Funbeat user on 22 July 2012, 23:00Ändringarna du funderar på att göra avser problem med baksida knän. Om det är framsidan av knät som smärtar så är inte att sänka sadel och flytta bak klossar rätt åtgärd utan snarast det motsatta. Om din sadel/sadelstolpe tillåter det så prova att flytta
Ändringarna du funderar på att göra avser problem med baksida knän. Om det är framsidan av knät som smärtar så är inte att sänka sadel och flytta bak klossar rätt åtgärd utan snarast det motsatta. Om din sadel/sadelstolpe tillåter det så prova att flytta
Quote from Funbeat user on 25 July 2012, 15:07Du tänker rätt men fel. Daniel är inne på rätt, skulle jag sätta en krona på. Sänka sadel tror jag inte på. Med det du beskriver. Höja 5 mm och prova. Lilla klinga ett tag framöver kan kanske också vara bra. Eller i alla fall tänka på kadensen.
Jag höjde
Du tänker rätt men fel. Daniel är inne på rätt, skulle jag sätta en krona på. Sänka sadel tror jag inte på. Med det du beskriver. Höja 5 mm och prova. Lilla klinga ett tag framöver kan kanske också vara bra. Eller i alla fall tänka på kadensen.
Jag höjde