Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykling kontra promenad
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad ger bäst träning - bränna kalorier?

Min sambo går 6 km totalt till jobbet varje dag men funderar på att börja cykla. Vilket ger mest? Cykel är en enkel herrcykel, 0-växlad. Att gå tar ca 25 min - att cykla 15 min.

Sannolikt promenaden eftersom det är längre tid. Om intensiteten är ungefär densamma.

"Min sambo går 6 km totalt till jobbet varje dag men funderar på att börja cykla. Vilket ger mest? Cykel är en enkel herrcykel, 0-växlad. Att gå tar ca 25 min - att cykla 15 min. "

Nu tror jag faktiskt nåt är fel! 6km på 25min är 4:10 / km - det är gansk

Det är 3 km dit och 3 km tillbaka. Han säger att det tar 25 min. Kanske det är 2,8 km. Men som sagt gång under 10 min/km är väldigt snabbt.

Tror det är 3 km gång på 25 minuter möjligen. Låter helt rimligt. Det är så jag normalt går.

3km är ju vääldigt kort att cykla och t.o.m. lite kort att springa. Jag tror nog på riktigt snabb gång om det gäller att bränna kalorier...

Fast det är om man bara har 2 val. Jag skulle vilja föreslå ett 3:e - Spring till jobbet och ta några km omväg så

En cykel är en oerhört effektiv maskin där man kommer långt för liten insats. Den energi du använder för att förflytta dig med cykeln en given sträcka bör vara mindre än för att gå - eller springa - samma sträcka.

Eftersom han blir betydligt svettigare av att gå så borde det vara med energikrävande att gå än att cykla.

Det blir ju mer kyleffekt av fartvinden när man cyklar.

Han kan ju alltid cykla en omväg

12