Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCyklist som råkat ut för nyckelbe …
You need to log in to create posts and topics.

Jag råkade ut för en ganska seriöst nyckelbensbrott för 14 dagar sedan under cykelträning. Operation och platta med skruvar osv., mycket värk. Ganska dålig tid på året då jag just nu såg fram mot att inleda cykelsäsongen ute. Den behandlande ortopedläkare

Av egen erfarenhet;
Se snabbt som sjutton till att få kontakt med sjukgymnast/arbetsterapeut och få någon form av rehabiliteringsplan.

Har inte brutit nyckelbenet men jag har brutit armbågen och handleden. Jag tog det lugnt tills jag inte hade någon smärta längre och då började jag köra trainer.

Mycket beror ju på hur brottet ser ut för läkningsprocessen. några jag kännar har varit uppe

Tråkigt, men sådant som händer. Jag bröt själv mitt vänstra nyckelben för ca 5 veckor sedan och har varit helt återställd i typ två veckor. Jag opererade inte.
Bara att hoppa-på trainern så fort du kan. Bra för psyket. Kanske inte köra allt för hårda pass

Per, gillar din avatar - har ju liksom också ett sådant foto i brottsregistret nu. Och spanade på ditt måtto, som jag tror betyder typ "ingen riktig cyklister förrän man haft nyckelbensbrott".
Ska naturligtvis till sjukgymnast snarast, men han är på Mallo

Tack. Betydelsens är ungefär "Man är ingen riktigt cyklist förens man har brutit nyckelbenet". (H) Fick det av Mr Guerciotti då jag var tvungen att beställa en ny ram då jag knäckte den gamla i min första krasch.

Lyssna på kroppen de är mitt råd känns de bra o träna så gör de men gör inga dumheter.
Själv så bröt ja mitt högra nyckelben i en vurpa samt några nyckelben plus punkterade högra lungan den 5 maj 2010, en vecka senare satt ja o körde spinning i början lug

Jag har också brutit mitt högra nyckelben samtidigt som höger lunga blev punkterad av några brutna revben på höger sida.
Vi är all olika men som min läkare sa - gör det outhärdligt ont ska du låta bli. Står du ut med smärtan så cykla på. Så efter ca två v

Sören, även du har en intressant avatar. Misstänker att fotot är taget på min olycksplats.
Ikväll påbörjade jag min comeback; trampade 30 minuter på motionscykeln. Inga problem med värk så nu är det bara köra på.

Anders, velodromen i Falun. Bland det roligaste man kan göra på en cykel är att cykla velodrom. Om det skulle finnas en i Stockholm hade jag gärna bosatt mig där under vinterhalvåret.