Quote from Guest on 18 April 2008, 10:39Kanske en dödssynd i detta forum fråga om bildäck, men däck som däck;)
Kan man dra ut dubbarna från däcket o använda dom som allrounddäck?
Eller pyser luften ut då????
Jag skojar inte!!!
Kanske en dödssynd i detta forum fråga om bildäck, men däck som däck;)
Kan man dra ut dubbarna från däcket o använda dom som allrounddäck?
Eller pyser luften ut då????
Jag skojar inte!!!
Quote from Mattias Johansson on 18 April 2008, 10:49Jupp det går.
Mer än en som har fått göra det vi Tyska gränsen då dubbförbud råder i Tyskland. Tullarna lånar så gärna ut en tång. Alternativt är att vända.
Jupp det går.
Mer än en som har fått göra det vi Tyska gränsen då dubbförbud råder i Tyskland. Tullarna lånar så gärna ut en tång. Alternativt är att vända.
Quote from Funbeat user on 18 April 2008, 10:57En skruvmejsel tillsammans med tång är rekommenderade verktyg.
Fast jag tro inte däcken räkans som vinterdäck efter man slitit ur dubben...
En skruvmejsel tillsammans med tång är rekommenderade verktyg.
Fast jag tro inte däcken räkans som vinterdäck efter man slitit ur dubben...
Quote from Funbeat user on 18 April 2008, 11:05TACK så mycket för så snabbt svar, nu är helgen räddad! Fint väder och dubbutdragning som motion. Hälsning Annika
TACK så mycket för så snabbt svar, nu är helgen räddad! Fint väder och dubbutdragning som motion. Hälsning Annika
Quote from Mattias Johansson on 18 April 2008, 11:17> Fast jag tro inte däcken räkans som vinterdäck efter man slitit ur dubben..
Jo det gör det. Finns inga krav att vinterdubbdäck skall vara dubbade. Går t o m köpa dem odubbade.
Farbror blå tittar efter märkning på sidan på däcken att de är godkända vin
> Fast jag tro inte däcken räkans som vinterdäck efter man slitit ur dubben..
Jo det gör det. Finns inga krav att vinterdubbdäck skall vara dubbade. Går t o m köpa dem odubbade.
Farbror blå tittar efter märkning på sidan på däcken att de är godkända vin
Quote from Funbeat user on 18 April 2008, 11:20Skillnaden mellan vinterdäck och sommardäck är gummiblandningen.
Sommardäck har en gummiblandning som är ganska hård och gjord för högre temperaturer. På vintern blir sommardäcken alldeles för hårda och får dåligt grepp.
Vinterdäck är mjukare, men kör m
Skillnaden mellan vinterdäck och sommardäck är gummiblandningen.
Sommardäck har en gummiblandning som är ganska hård och gjord för högre temperaturer. På vintern blir sommardäcken alldeles för hårda och får dåligt grepp.
Vinterdäck är mjukare, men kör m
Quote from Mattias Johansson on 18 April 2008, 11:27Även bromssträckan ökar sommartid med vinterdäck jämfört med sommardäck.
En besiktningsman påtalade det när jag hade på friktionsdäck vid en besiktning under sommartid.
Även bromssträckan ökar sommartid med vinterdäck jämfört med sommardäck.
En besiktningsman påtalade det när jag hade på friktionsdäck vid en besiktning under sommartid.
Quote from Funbeat user on 18 April 2008, 11:29Jag vet att man kan ha odubbade vinterdäck, men jag vet inte hur gummiblandningen är i dubbade jämnfört med odubbade vinterdäck...
Har man satt i dubbar så lär ju däcktillverkaren inte oxå sätta i alla de andra egenskaper som ett odubabt vinterdäck har?
Jag vet att man kan ha odubbade vinterdäck, men jag vet inte hur gummiblandningen är i dubbade jämnfört med odubbade vinterdäck...
Har man satt i dubbar så lär ju däcktillverkaren inte oxå sätta i alla de andra egenskaper som ett odubabt vinterdäck har?
Quote from Funbeat user on 18 April 2008, 11:35Dubbade och odubbade vinterdäck skiljer sig knappast åt vad gäller gummiegenskaper. Det är inte så att man kör på dubbarna. Det är fortfarande gummit som är allra viktigast. Dubbarna ger bara lite extra bett på ren is. I övriga situationer är däcken likvä
Dubbade och odubbade vinterdäck skiljer sig knappast åt vad gäller gummiegenskaper. Det är inte så att man kör på dubbarna. Det är fortfarande gummit som är allra viktigast. Dubbarna ger bara lite extra bett på ren is. I övriga situationer är däcken likvä
Quote from Jan Lundquist on 18 April 2008, 11:40Kör inte på all-round-däck (#)
Som redan påpekat: Däck har olika gummiblandingar för olika temperaturer.
Jag kör odubbat året runt men med olika däck på vintern och sommaren. Tyst, miljövänligt och skönt alla de 362 dagar det inte är isigt. Det är bara
Kör inte på all-round-däck (#)
Som redan påpekat: Däck har olika gummiblandingar för olika temperaturer.
Jag kör odubbat året runt men med olika däck på vintern och sommaren. Tyst, miljövänligt och skönt alla de 362 dagar det inte är isigt. Det är bara