Quote from Guest on 26 February 2010, 08:20Jag kom ut till vintercykeln och framdäcket hade exploderat (nåväl, slangen, inte däcket).
Sist jag cycklade, tyckte jag att jag skulle lägga i lite mer tryck. Det hade gått ett tag och det hade sänkts lite under körning.
- Möjligen la jag in för mycket
Jag kom ut till vintercykeln och framdäcket hade exploderat (nåväl, slangen, inte däcket).
Sist jag cycklade, tyckte jag att jag skulle lägga i lite mer tryck. Det hade gått ett tag och det hade sänkts lite under körning.
- Möjligen la jag in för mycket
Quote from Funbeat user on 26 February 2010, 08:30Hade det verkligen "exploderat" ?
Utan att veta så tror jag inte att det betor på värmen/lufttrycket. Du har ganska låga tryck det borde finnas mycket marginaler där. Dessutom hade det exploderat är det var obelastat. det finns nog någon annan orsak, någ
Hade det verkligen "exploderat" ?
Utan att veta så tror jag inte att det betor på värmen/lufttrycket. Du har ganska låga tryck det borde finnas mycket marginaler där. Dessutom hade det exploderat är det var obelastat. det finns nog någon annan orsak, någ
Quote from Funbeat user on 26 February 2010, 08:41Nisse, jag uttryckte mig otydligt. Jag hade inte .5 bar i däcket, utan hamnade kanske .5 bar över rekommenderat maxtryck.
Kan hända att allt var gammalt bara. Jag kan gissa att slangen var 10 år gammal. Men det hade helt klart exploderat. Blåste däcket a
Nisse, jag uttryckte mig otydligt. Jag hade inte .5 bar i däcket, utan hamnade kanske .5 bar över rekommenderat maxtryck.
Kan hända att allt var gammalt bara. Jag kan gissa att slangen var 10 år gammal. Men det hade helt klart exploderat. Blåste däcket a
Quote from Funbeat user on 26 February 2010, 21:01http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen
En liten approximation för ett cykeldäck uppumpat till 4,5 bar vid -12°C:Eftersom mängden gasmolekyler är konstant kan vi sätta n=1, d v s ta bort den ur ekvationen.
Kvar blir: p*V=R*TR är också konstant ef
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen
En liten approximation för ett cykeldäck uppumpat till 4,5 bar vid -12°C:
Eftersom mängden gasmolekyler är konstant kan vi sätta n=1, d v s ta bort den ur ekvationen.
Kvar blir: p*V=R*T
R är också konstant ef
Quote from Funbeat user on 26 February 2010, 21:17Tack! Det var slutsatsen jag var ut efter, resten var, skulle jag vilja säga ... rena grekiskan ... men jag är doktor i grekiska så Platon är en aning mer förståeligt för mig.
Den här gången hade jag pumpat till något över max medan jag var utomhus. Om j
Tack! Det var slutsatsen jag var ut efter, resten var, skulle jag vilja säga ... rena grekiskan ... men jag är doktor i grekiska så Platon är en aning mer förståeligt för mig.
Den här gången hade jag pumpat till något över max medan jag var utomhus. Om j
Quote from Funbeat user on 26 February 2010, 21:28Exaktamento.
Kallt ute=pumpa till rätt tryck.
Ta in cykeln sedan? Släpp ut lite luft.
Exaktamento.
Kallt ute=pumpa till rätt tryck.
Ta in cykeln sedan? Släpp ut lite luft.
Quote from Funbeat user on 3 March 2010, 11:38Kan det rent av ha varit så att däcket krypte över fälgkanten först och slangen sprängdes när den bubblade ut i glipan? Jag har sett det hända. Och hört. Sen hörde jag inte så mycket på en stund. Iofs vanligare på dåliga fälgar, typ tantcykel.
Kan det rent av ha varit så att däcket krypte över fälgkanten först och slangen sprängdes när den bubblade ut i glipan? Jag har sett det hända. Och hört. Sen hörde jag inte så mycket på en stund. Iofs vanligare på dåliga fälgar, typ tantcykel.
Quote from Funbeat user on 3 March 2010, 11:40Det är väl det som händer när man pumpar in för mycket tryck och det var det jag gjorde (pumpade in för mycket tryck).
Det är väl det som händer när man pumpar in för mycket tryck och det var det jag gjorde (pumpade in för mycket tryck).