Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDäcktryck - kylan - hjälp
You need to log in to create posts and topics.

Jag kom ut till vintercykeln och framdäcket hade exploderat (nåväl, slangen, inte däcket).

Sist jag cycklade, tyckte jag att jag skulle lägga i lite mer tryck. Det hade gått ett tag och det hade sänkts lite under körning.

- Möjligen la jag in för mycket

Hade det verkligen "exploderat" ?

Utan att veta så tror jag inte att det betor på värmen/lufttrycket. Du har ganska låga tryck det borde finnas mycket marginaler där. Dessutom hade det exploderat är det var obelastat. det finns nog någon annan orsak, någ

Nisse, jag uttryckte mig otydligt. Jag hade inte .5 bar i däcket, utan hamnade kanske .5 bar över rekommenderat maxtryck.

Kan hända att allt var gammalt bara. Jag kan gissa att slangen var 10 år gammal. Men det hade helt klart exploderat. Blåste däcket a

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen
En liten approximation för ett cykeldäck uppumpat till 4,5 bar vid -12°C:

Eftersom mängden gasmolekyler är konstant kan vi sätta n=1, d v s ta bort den ur ekvationen.
Kvar blir: p*V=R*T

R är också konstant ef

Tack! Det var slutsatsen jag var ut efter, resten var, skulle jag vilja säga ... rena grekiskan ... men jag är doktor i grekiska så Platon är en aning mer förståeligt för mig.

Den här gången hade jag pumpat till något över max medan jag var utomhus. Om j

Exaktamento.
Kallt ute=pumpa till rätt tryck.
Ta in cykeln sedan? Släpp ut lite luft.

Kan det rent av ha varit så att däcket krypte över fälgkanten först och slangen sprängdes när den bubblade ut i glipan? Jag har sett det hända. Och hört. Sen hörde jag inte så mycket på en stund. Iofs vanligare på dåliga fälgar, typ tantcykel.

Det är väl det som händer när man pumpar in för mycket tryck och det var det jag gjorde (pumpade in för mycket tryck).