Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDiskbråck i nacken
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

En annorlunda fråga kanske, men är det ngn som har erfarenhet att cykla trots diskbråck?
Har fått maken att anmäla sig till Halvvättern med mig nästa år och vi ska köpa cykel till honom. Funkar racer och den sittställningen om man har diskbråck i n

Köra racer med diskbråck i nacken är troligtvis inte en lyckad lösning.
Det är tufft för nacken att hålla upp huvudet/blicken.

Porva en liggcykel, snällare för nacken kan det inte bli. Liggisterna brukar inte vara svår flörtade när det gäller en provtur, hojta till på forummet på http://www.liggister.org så hittar ni nog en liggcykel i er närhet att prova.

Jag är inte säker, men jag tror inte liggcyklarna är tillåtna i Vättern. Hur som helst så lär racer inte vara nån lyckad idé tror jag. Speedster och vad de heter passar nog bättre. Jag skulle i alla fall vilja sitta så upprätt som möjligt tror jag om jag

Liggcyklar tillåts. De har en egen startgrupp.

Det blir fint med en liggcykel uppför Omberg. Utsikten är spektakulär.

Liggcyklar har kört i egen grupp men med dispans på VR. Nu gäller det Halvvättern och det kan vara bäst att kolla med företaget först. Sedan som David säger så är det en rejäl backe upp på Omberg där liggcykel nog blir svårt men det går att gå.

Testa lig

Jag har själv diskbråck i nacken och kör racer sedan 2 år. Det går riktigt bra. Försök att han kan få provcykla nåns racer innan ni gör valet. Det kan ju funka bra och det är väldigt mycket roligare på en racer.

Det kan ju vara vanskligt att börja cykla med diskbråck i nacken innan man provat ut en sittställning ordentligt för att få verifierat var gränsen går för att cykla smärtfritt och ha marginal till detta då man blir trött.

Sedan en annan viktig input är

Prata med en sjukgymnast om det. Borde gå bra så länge han är stark nog i bål och uppöver. Jag har opererat mitt diskbråck i nacken, och då går det definitivt bra iaf.

12