Quote from Guest on 18 June 2011, 21:58Ja då var det dax för ännu en fråga från nybörjaren här:
Cykeldrev!
Finns det någon bra infosajt om det där med cykeldrev. Efter att ha kollat runt lite på nätets forum och bloggar ser jag att det inte är helt ovanligt att man byter drev, kugghjul, "hus"
Ja då var det dax för ännu en fråga från nybörjaren här:
Cykeldrev!
Finns det någon bra infosajt om det där med cykeldrev. Efter att ha kollat runt lite på nätets forum och bloggar ser jag att det inte är helt ovanligt att man byter drev, kugghjul, "hus"
Quote from Berit Bengtson on 18 June 2011, 22:08Vad menar du med drev, kugghjul, "hus"?
Vad menar du med drev, kugghjul, "hus"?
Quote from Funbeat user on 18 June 2011, 22:13Hus har jag aldrig hört talas om annat än på systemkameror och där har jag bytt tre gånger. 🙂
Men jag har bytt kassett på min cykel.
Det är klustret med "kugghjul" bak. Anledningen var att jag ville ha lite tätare mellan växlarna och offrade då lite
Hus har jag aldrig hört talas om annat än på systemkameror och där har jag bytt tre gånger. 🙂
Men jag har bytt kassett på min cykel.
Det är klustret med "kugghjul" bak. Anledningen var att jag ville ha lite tätare mellan växlarna och offrade då lite
Quote from Funbeat user on 18 June 2011, 22:14Det jag kallar vevlagerhylsa kanske en del kallar "hus". Det är i så fall det rör där vevlagret är monterat i. Genom vevlagret löper vevaxeln, och det är runt vevaxeln som vevarmar, drev och pedaler roterar. OM det är detta som menas med "huset", så kan m
Det jag kallar vevlagerhylsa kanske en del kallar "hus". Det är i så fall det rör där vevlagret är monterat i. Genom vevlagret löper vevaxeln, och det är runt vevaxeln som vevarmar, drev och pedaler roterar. OM det är detta som menas med "huset", så kan m
Quote from Funbeat user on 18 June 2011, 22:18Med "hus" kan möjligen menas tramphuset och lager etc. som finns i det. Eller?
Ed. Oj, blev just förekommen...
Med "hus" kan möjligen menas tramphuset och lager etc. som finns i det. Eller?
Ed. Oj, blev just förekommen...
Quote from Berit Bengtson on 18 June 2011, 22:24Vad menar du med tramphuset?
Vad menar du med tramphuset?
Quote from Funbeat user on 19 June 2011, 03:25-
-
Quote from Funbeat user on 19 June 2011, 22:32Tack Tord, den förklaringen var kanonbra:-)
(Håll i er nu men jag ska försöka ge mig på en något avancerad fråga och nu är jag ute på riktigt djupt vatten vad gäller det mekaniska och tekniska kunnandet:)
Byte av kugghjulen bak gör alltså att man får tä
Tack Tord, den förklaringen var kanonbra:-)
(Håll i er nu men jag ska försöka ge mig på en något avancerad fråga och nu är jag ute på riktigt djupt vatten vad gäller det mekaniska och tekniska kunnandet:)
Byte av kugghjulen bak gör alltså att man får tä
Quote from Berit Bengtson on 19 June 2011, 22:41Karin:
Jag vet fortfarande inte om jag förstår vad det är du undrar över, men jag tror nu att det är utväxlingar.
Stämmer det?Enklast är att dividera antalet tänder på drevet(främre tandhjulet) med antalet tänder på klingan (bakre tandhjulet)
Om du int
Karin:
Jag vet fortfarande inte om jag förstår vad det är du undrar över, men jag tror nu att det är utväxlingar.
Stämmer det?
Enklast är att dividera antalet tänder på drevet(främre tandhjulet) med antalet tänder på klingan (bakre tandhjulet)
Om du int
Quote from Camilla Höög on 19 June 2011, 22:42Det handlar om en annan utväxling.
Det handlar om en annan utväxling.