Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDricka i kyla?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur gör ni med drickat när ni cyklar långt?
Tänderna håller ju på att ramla ur munnen när man cyklar länge i minusgrader och sedan dricker ur flaskan på ramen!

Jag vill inte ha flaskan nära kroppen för att ge den värme..... vad kan man göra?

En camelback med isolerad slang, funkar.

Sorry.
Det enda som funkar när man cyklar länge i minusgrader är att ha vattnet nära kroppen.
Vare sig du har det i en flaska eller i en Camelbak.

Oavsett om de är isolerade eller ej måste du ha dem under jackan, även den isolerade slangen till kamelbake

Gör som skidåkare, ta en termos 🙂

Jag har cyklat i timmar med camelback i -10 grader å det har inte frusit. Men som du säger, vattnet i slangen måste blåsas tillbaka, annars fryser det. eftersom själva vattensäcken ligger närmast ryggen, håller den plusgrader.

Jag värmer vattnet (nästan kokande). Det fungerar 1h i flaskstället. Om jag behöver mer vatten under rundan använder jag ett skidåkarvätskebälte (en flaska inte löparmodellen med 10 flaskorx1dl) som jag har under jackan. Visserligen nära kroppen och bökig

Min termos går ner i flaskhållaren. Billigt och enkelt, hehe. Man är okritisk som student.

Körde termos förut, men var lite svårt med vikt o passform tyckte jag.

Tjackade senare nån tjockare cykelflaska på ECI för en hundralapp, efter ett par timmar i kylan är vattnet inte längre varmt, men det blir aldrig kallare än kranvatten (har varit ute

Min Assos vinterjacka har ett genomföringshål i ryggfickan som jag tror är till för camelbackslangen. Smart i teorin men har inte testat i praktiken. Jag kör utan att dricka på vintern men så har jag också extremt lätt att klara mig på lite vätska.

Jag änvänder Camelbaks linne, det funkar ok. Lite pil att få fram slangen men det funkar.
Vh Danne

12