Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDunk i hjulet??
You need to log in to create posts and topics.

12

Har säkert en jättekonstig fråga... Men idag körde jag för första gången med ett nytt däck. Så fort jag kommer upp i lite fart (dvs snabbare än att gå) blir det "slag i hjul" Det sker rytmiskt och blir ett ganska duktigt dunkande :@

Jag ser inget när jag

Kolla lite noggrannare, det är antagligen så att däcket inte sitter perfekt utan går ut lite mer på något ställe (oftast vid ventilen). Kolla detta genom att se hur långt från fälgen som däcket sitter runt hela hjulet. Det räcker med ett par millimeter fö

Hej Nina.

Jag tror att Linus är inne på rätt spår. Att däcket inte är centrerat.

Så här gör jag när jag ska byta slang eller däck.

Innan montering av ny slang och/eller däck, skall du kontrollera fälg, ekrar, så att det är rent och fritt från "grader o

När det hänt mig har jag oftast skruvat åt ventilen för hårt mot fälgen innan jag pumpat fullt. Bara att släppa ut lite luft o lossa ventilen, pumpa igen o se till att däcket sitter jämnt precis som de andra skrivit.

har för mig att däckbump oftast precis som Linus skriver brukar uppstå vid ventilen för att däcket inte satt sig riktigt i fälgen vid montering - ventilen/slangen ligger i stället klämd och trycker mellan fälg och däck - däcket blir därför för högt vid ve

Vänlige P- Hur ser man om fälgbandet är okej eller inte okej?

Calle, det syns om den är sliten, trasig eller bara otjänlig. En ny kostar 10-20 kr, så det är inte dyrt att byta utifallatt.

Sen kan Nina råkat ut för det som många gjort, bla Charlotta senast. Att man har Mavichjul gjorda för UST-däck, men man kör med

Tillägg: Ta bort den lilla "muttern" på ventilen, den behövs inte och kan orsaka detta problem om den är för hårt åtskruvad.

Jag råder dig att ha kvar muttern på ventilen. Den hjälper till att förhindra skav. Däremot kan du vänta med att sätta på den tills du fått in hela slangen i däcket med luft och allt. Sen skruvar du på den.

Ibland läser jag att man ska "massera" däcket. Är det för att få det på plats och jämnt placerat eller är det något annat?
Beskriv gärna hur man gör för att massera ett däck.

12