Quote from Guest on 4 December 2008, 18:09Har säkert en jättekonstig fråga... Men idag körde jag för första gången med ett nytt däck. Så fort jag kommer upp i lite fart (dvs snabbare än att gå) blir det "slag i hjul" Det sker rytmiskt och blir ett ganska duktigt dunkande :@
Jag ser inget när jag
Har säkert en jättekonstig fråga... Men idag körde jag för första gången med ett nytt däck. Så fort jag kommer upp i lite fart (dvs snabbare än att gå) blir det "slag i hjul" Det sker rytmiskt och blir ett ganska duktigt dunkande :@
Jag ser inget när jag
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 18:19Kolla lite noggrannare, det är antagligen så att däcket inte sitter perfekt utan går ut lite mer på något ställe (oftast vid ventilen). Kolla detta genom att se hur långt från fälgen som däcket sitter runt hela hjulet. Det räcker med ett par millimeter fö
Kolla lite noggrannare, det är antagligen så att däcket inte sitter perfekt utan går ut lite mer på något ställe (oftast vid ventilen). Kolla detta genom att se hur långt från fälgen som däcket sitter runt hela hjulet. Det räcker med ett par millimeter fö
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:18Hej Nina.
Jag tror att Linus är inne på rätt spår. Att däcket inte är centrerat.
Så här gör jag när jag ska byta slang eller däck.
Innan montering av ny slang och/eller däck, skall du kontrollera fälg, ekrar, så att det är rent och fritt från "grader o
Hej Nina.
Jag tror att Linus är inne på rätt spår. Att däcket inte är centrerat.
Så här gör jag när jag ska byta slang eller däck.
Innan montering av ny slang och/eller däck, skall du kontrollera fälg, ekrar, så att det är rent och fritt från "grader o
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 19:33När det hänt mig har jag oftast skruvat åt ventilen för hårt mot fälgen innan jag pumpat fullt. Bara att släppa ut lite luft o lossa ventilen, pumpa igen o se till att däcket sitter jämnt precis som de andra skrivit.
När det hänt mig har jag oftast skruvat åt ventilen för hårt mot fälgen innan jag pumpat fullt. Bara att släppa ut lite luft o lossa ventilen, pumpa igen o se till att däcket sitter jämnt precis som de andra skrivit.
Quote from Funbeat user on 4 December 2008, 22:31har för mig att däckbump oftast precis som Linus skriver brukar uppstå vid ventilen för att däcket inte satt sig riktigt i fälgen vid montering - ventilen/slangen ligger i stället klämd och trycker mellan fälg och däck - däcket blir därför för högt vid ve
har för mig att däckbump oftast precis som Linus skriver brukar uppstå vid ventilen för att däcket inte satt sig riktigt i fälgen vid montering - ventilen/slangen ligger i stället klämd och trycker mellan fälg och däck - däcket blir därför för högt vid ve
Quote from Funbeat user on 5 December 2008, 08:54Vänlige P- Hur ser man om fälgbandet är okej eller inte okej?
Vänlige P- Hur ser man om fälgbandet är okej eller inte okej?
Quote from Rasmus Olsson on 5 December 2008, 09:08Calle, det syns om den är sliten, trasig eller bara otjänlig. En ny kostar 10-20 kr, så det är inte dyrt att byta utifallatt.
Sen kan Nina råkat ut för det som många gjort, bla Charlotta senast. Att man har Mavichjul gjorda för UST-däck, men man kör med
Calle, det syns om den är sliten, trasig eller bara otjänlig. En ny kostar 10-20 kr, så det är inte dyrt att byta utifallatt.
Sen kan Nina råkat ut för det som många gjort, bla Charlotta senast. Att man har Mavichjul gjorda för UST-däck, men man kör med
Quote from Funbeat user on 5 December 2008, 09:47Tillägg: Ta bort den lilla "muttern" på ventilen, den behövs inte och kan orsaka detta problem om den är för hårt åtskruvad.
Tillägg: Ta bort den lilla "muttern" på ventilen, den behövs inte och kan orsaka detta problem om den är för hårt åtskruvad.
Quote from Funbeat user on 5 December 2008, 10:09Jag råder dig att ha kvar muttern på ventilen. Den hjälper till att förhindra skav. Däremot kan du vänta med att sätta på den tills du fått in hela slangen i däcket med luft och allt. Sen skruvar du på den.
Jag råder dig att ha kvar muttern på ventilen. Den hjälper till att förhindra skav. Däremot kan du vänta med att sätta på den tills du fått in hela slangen i däcket med luft och allt. Sen skruvar du på den.
Quote from Camilla Höög on 5 December 2008, 10:38Ibland läser jag att man ska "massera" däcket. Är det för att få det på plats och jämnt placerat eller är det något annat?
Beskriv gärna hur man gör för att massera ett däck.
Ibland läser jag att man ska "massera" däcket. Är det för att få det på plats och jämnt placerat eller är det något annat?
Beskriv gärna hur man gör för att massera ett däck.