Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykeledge 305 garmin
You need to log in to create posts and topics.

tror ni att den funkar i kroatien tex.. (med tanke på sateliuppkoplingar)
ska ta med cykeln på semestern!!!

GPS är designat för 24-32 stycken satelliter som tillsammans ska täcka in hela jorden. Så du kan nog vara ganska lugn med att den bör hitta satelliter även i Kroatien. 😉

Faktum är att du får kanske bättre noggrannhet där. Satellitkonfigurationen är nog

bra Tomas tack för svaret..
var nog lite orolig ett tag!!!

GPS = GLOBAL Positioning System.
Funkar även vid polerna, däremot är satelliterna placerade så att
bäst horisontell precision fås runt ekvatorn.

@Peter: använder sig gps av quaternioner? Jag trodde faktiskt det var Euler-vinklar. Med euler-vinklar blir det problem runt polerna. 1/cos(nästan 90grader) brukar inte funka så bra, ganska instabilt. Quaternioner har inte riktigt samma problematik, har j

Ingen aning om de använder quaternioner.
Annars så borde Euler problemet kunna dyka upp även vid ekvatorn
då satelliterna där står "rakt upp".

Vad jag hört är att vinklarna (till satelliterna) ändras vid polerna så att den horisontella positionen blir s

Var några år sedan jag härledde navigeringsekvationer (mitt exjobb), men minns jag rätt så var de enda "singulariteterna" som blev kvar i div. nämnare cos(latituden) (alltså latituden för gps-mottagaren, inte satelliterna) och den är inga problem att divi

Frågan är hur nära "0/90" man måste komma innan det blir problem?
Har sett loggar från nordpolen där de anses "så nära man kan komma", vilket är väldigt nära.

Saken är ju den att om inte GPS är tillräckligt bra för att ta dig till den geografiska nordpol

Hittade en intressant beskrivning att "The north pole has latitude 90 degrees and all longitudes at the same time" vilket rimmar stämmer väl med min uppfattning om Euler vinklar - dvs vid 90 grader pitch så är roll odefinierat då roll definieras som vinke

För att löpa nörderilinan fullt ut;
I utvilat skick slog det mig att någon trigonometri inte är inblandad
i navigationslösningen för GPS som går ut
på att hitta de 4 obekanta (x,y,z och tid) som "går ihop"
med ljusets löptid från 4 kända satelliter.
Allts