Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har en 305 och ett antal punkter som finns som en fil och beskrivna en och en:
http://www.hittaut.nu/Uppsala/Gps.aspx

Kan konvertera och exportera filen till klockan men skulle vilja vara lite flexibel och kunna välja ut ett antal av punkterna och även v

Ladda hem gpx-filen och editera den med vilket texthanteringsprogram som helst, den är i xml-format

Och, du får bara importera coords för dom svarta kontrollerna, det vet du va? 😉

Jo, tanken har faktiskt slagit mig, men jag tänkte jag skulle fråga först...

När det gäller regler så finns det en regel som säger att blått räknas som svart om man tar sig dit med barnvagn!

Sedan vet jag inte om man ska bli deprimerad över att även den mest avancerade IT handlar om textfiler - eller om jag ska känna mig trygg?

XML, liksom html och många andra format, är i textform just för att det *ska* vara lätt att editera.

Framförallt är väl på vilket sätt filen är kodad helt ointressant. Det är samma information. Generellt är det snarare mer textformat nu än förr. Binärformat börjar bli ovanliga.

Textformat FTW! (t+).

(Om man är nervös över att det tar plats, komprimerar man dem med en *standard*metod)

En ganska naturlig utveckling. Binärformat har ju använts för att minimera antalet bittar som används för att representera data. (Man kan säga att varje binärdataformat är ett specifikt komprimeringsformat)
Iom att hårvaruteknik och datakommunikationstekn

Missade att lägga dit en smiley efter kommentaren om textfiler. Det är ju faktiskt otroligt hur fort det har gått när det gäller kapaciteten (särskilt om man tar med priset).

När det gäller den ursprungliga frågan så borde vid närmare eftertanke "Markera