Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningEfterlysning!!!
You need to log in to create posts and topics.

Ett kungarike till den som hjälper mig att komma ner kring 1.30/100m vid distanssimning. Dvs typ en kvart för kilometern. Ligger i dag och nöter kring 2 min./100 m, och strax under. Detta kan jag göra hur länge som helst, drar jag på enstaka hundringar så

Hellre 6 km/vecka med bra teknik än 8 km varav 5 km med dålig teknik. Sen har jag ju inte sett hur din teknik ser ut så man kan peta på någon punkt som förbättrar.

Tänker inte kommentera att du inte gör voltvändningar mer än att man får bättre flyt i trä

Av personlig erfarenhet (är inte nere på 1:30 men har gått från 2:15 till 1:45)

1. Hitta en tränare som kan det där med simning
2. Simma fortare, träna fart istället för distans! Kör 100/200-ingar med hög fart, tillslut kommer tiden på distans krypa ner

Bägge punkterna är applicerbara på andra grenar också även om man förstås behöver ändra distanserna/tiderna om man springer, cyklar, åker skidor eller skridskor.

Testa att träna med starttid. Om du t ex ska simma 10 x 100m och väljer starttid 2min så betyder det att du har 2 minuter på dig att simma dina hundra meter samt att vila. På så sätt kan du ju lägga upp ett träningsprogram där du minskar din starttid veck

För att fördubbla hastigheten krävs 8 ggr mer kraft!

För att simma snabbare och längre kan du göra ett eller flera följande:
- Öka verkningsgraden (bättre teknik, bättre vattenläge, bättre stömlinjeform)
- Öka muskelstyrkan
- Öka konditionen (främst för

Ytterligare en länk om att simma fort:
http://www.goswim.tv/entries/3602/all-strokes---tempo-trainer-up-tempo.html

Missa inte att läsa det efterföljande kommentarerna.

Jag tror på Pers råd om att hitta en tränare. Eftersom det antagligen finns mycket att förbättra rent tekniskt kan du spara massor av kraft genom effektivare teknik. Det blir dessutom roligare att simma då. Voltvändning behövs förstås inte i öppet vatten,

Tack för alla matnyttiga råd, skall korta ner sträckorna en smula och fokusera mer på teknik och variera intensiteten mer. Är nog en stor teknikbrist på spåret. Det handlar om kroppshållningen. Ligger ganska bra i vattnet vad gäller flytläget, höga ben, r

När det gäller rotationen har jag läst att det är viktigt att försöka rotera kroppen som en enhet. Dvs. höft och axlar ska rotera lika mycket och samtidigt. Jag antar att en övning är att enbart fokusera på detta under flera/många längder.

Det är också n