Quote from Guest on 28 April 2013, 20:20Ja ni förstår säkert vad jag menar! Heter det EN triathlon eller ETT triathlon? Tycker oftast man kan höra vad som är rätt, men här gick iaf jag bet...
/R
Ja ni förstår säkert vad jag menar! Heter det EN triathlon eller ETT triathlon? Tycker oftast man kan höra vad som är rätt, men här gick iaf jag bet...
/R
Quote from Funbeat user on 28 April 2013, 20:30En triathlon-tävling, ett triathlon-lopp.
En triathlon-tävling, ett triathlon-lopp.
Quote from Funbeat user on 28 April 2013, 20:33I SAOL står både "en" och "ett". Enligt Språkrådet heter det triatlon på svenska, på samma sätt som det heter maraton 1. Man kan ana att ordet har bildats efter maraton och då kanske följa samma mönster?
Maraton är enligt SAOL en kortform för maratonlopp
I SAOL står både "en" och "ett". Enligt Språkrådet heter det triatlon på svenska, på samma sätt som det heter maraton 1. Man kan ana att ordet har bildats efter maraton och då kanske följa samma mönster?
Maraton är enligt SAOL en kortform för maratonlopp
Quote from Funbeat user on 29 April 2013, 11:14Jag har aldrig sagt en/ett triathlon. Det låter helt fel i mina öron. Ungefär som en/ett simning. Jag säger en triathlontävling/ett triathlonlopp istället för att det låter mer korrekt.
Jag har aldrig sagt en/ett triathlon. Det låter helt fel i mina öron. Ungefär som en/ett simning. Jag säger en triathlontävling/ett triathlonlopp istället för att det låter mer korrekt.
Quote from Funbeat user on 29 April 2013, 11:46det var ett tag sedan jag var på SFI, men jag tror jag minns något om att alla international ord ska var ett.
så om du stava med ett "h" ska det var ett. ett triathlon vs en triatlon
kanske? efter 12 år i sverige är det en av de saker jag har inte be
det var ett tag sedan jag var på SFI, men jag tror jag minns något om att alla international ord ska var ett.
så om du stava med ett "h" ska det var ett. ett triathlon vs en triatlon
kanske? efter 12 år i sverige är det en av de saker jag har inte be
Quote from Funbeat user on 29 April 2013, 13:33Säger ni att ni ska iväg på en/ett simning när ni ska till simhallen och tävla?
Då säger man att man ska tävla i simning eller iväg på en simtävling (där en styrs av tävling) Borde vara samma regel för ordet triathlon.
Säger ni att ni ska iväg på en/ett simning när ni ska till simhallen och tävla?
Då säger man att man ska tävla i simning eller iväg på en simtävling (där en styrs av tävling) Borde vara samma regel för ordet triathlon.
Quote from Funbeat user on 29 April 2013, 14:38Nej, när jag säg att tävla jag brukar säg tävlingsnamn eller ort och de flesta vet vilket idrott det handla om 😉
Nej, när jag säg att tävla jag brukar säg tävlingsnamn eller ort och de flesta vet vilket idrott det handla om 😉
Quote from Funbeat user on 29 April 2013, 15:26Precis Ryan, samma borde gälla triathlon 😉
Precis Ryan, samma borde gälla triathlon 😉
Quote from Funbeat user on 30 April 2013, 14:13Jag tycker att alla dessa varianter funkar:
"Jag tävlar i simning/löpning/cykling/bridge/stövelkastning/triathlon"
Nog går det att säga att man tävlar i triathlon.
Jag tycker att alla dessa varianter funkar:
"Jag tävlar i simning/löpning/cykling/bridge/stövelkastning/triathlon"
Nog går det att säga att man tävlar i triathlon.