Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEnergi under cykelpass
You need to log in to create posts and topics.

12

Har under mina cykelpass oftast ätit och druckit på känn men skulle mer i detalj vilja veta vad som egentligen krävs.

Nu senast cyklade jag ett pass direkt efter en stabil frukost på 11,3 mil och hade en snittfart på runt 40 km/h. Vi drygt 8 gubbar som r

"en viss avmattning i benen de sista 30 minutrarna" vid "11,3 mil och hade en snittfart på runt 40 km/h"

1) Prova att öka snittet till 42 och se om avmattningen kommer tidigare
2) Ta en gel till och se om avmattningen kommer senare

Det är bara din krop

Tack!

1&2 jo det så klart.

Men jag va nog mer ute efter en "studie" i hur det verkligen fungerar. Kanske ingen som vet?

Jag tänker...
Om jag har 2500 kcal lagrat och kan återföra 250kcal/h. Jag kommer alltså varje timme att göra en förlust på drygt 5

Skulle tro att du har enorma mängder kcal lagrat i form av fett också.

Dubbelpost

Ja, men det är inte många (om några) som kan köra 40+ på fett. Nu kommer undantagen fram, ... men det kostar mycket att bränna fett och det ska ändå brännas i, som min läkarkompis förklarar, i en eldhärd av kolhydrater.

Det finns många anledning till en

Klart att man inte kör på 100% fett när det går fort men du kör ju inte heller på 100% kolhydrater.
Sen har vi inte sett några effektsiffror eller vo2max så att veta hur TS förbränning är fördelad är inte så lätt.

Tyvärr hade jag varken effekt eller pulsmätare på passet men uppskattar att jag låg på drygt 70% av maxpuls. Rimligt att anta att jag hade en fördelning fett/kolhydrater på 30/70?

Om vi antar att du bokar en tid på ett riktigt lab och mäter ditt FATmax och VO2max, gör om motsvarande lagtempo, etc etc. SÅ kan vi kan gissa lite mindre 😉

Mats han före. Utan bl.a. dessa värden så gissar vi bara. Med gissar vi lite mindre. Men vi gissar fortfarande bara. 30/70 kan vara ett klart rimligt antagande och 700Kcal/h lika så. Jag har väl ungefär samma värden. Men med ett men och det är att jag cyk

12