Quote from Guest on 31 October 2011, 18:13Hej!
Tänker mig göra ett enklare konditionstest nu när "innecykelsäsongen" börjar.
Den ska ju bli bättre förstås 😉Finns det något "gör-det-själv".
Har monark testcykel m pendel, stopur... behövs det mer?Tacksam för svar!
//J
Hej!
Tänker mig göra ett enklare konditionstest nu när "innecykelsäsongen" börjar.
Den ska ju bli bättre förstås 😉
Finns det något "gör-det-själv".
Har monark testcykel m pendel, stopur... behövs det mer?
Tacksam för svar!
//J
Quote from Funbeat user on 31 October 2011, 18:23Enklast: Värm upp, kör sen 10 minuter på xxxWatt och notera slutpulsen vilket då är resultatet av testet.
Lite mer advanc: Kör 2 minuter på respektive 150-200-250-300-350W och plusa ihop vilket då är resultatet.
Sen repeteras testet om då slutpulsen är
Enklast: Värm upp, kör sen 10 minuter på xxxWatt och notera slutpulsen vilket då är resultatet av testet.
Lite mer advanc: Kör 2 minuter på respektive 150-200-250-300-350W och plusa ihop vilket då är resultatet.
Sen repeteras testet om då slutpulsen är
Quote from Håkan Öhling on 31 October 2011, 19:43Tack, Stefan- det var bra förslag!
Tack, Stefan- det var bra förslag!
Quote from Funbeat user on 1 November 2011, 14:12Jag har börjat fylla i förhållandet för mina långa intervaller på trainern för att på så sätt se om jag blir bättre eller sämre. Jag gör det då bara på första intervallen för att eliminera att pulsen går upp pga vätskebrist(innecykling).
(Medeleffekt i i
Jag har börjat fylla i förhållandet för mina långa intervaller på trainern för att på så sätt se om jag blir bättre eller sämre. Jag gör det då bara på första intervallen för att eliminera att pulsen går upp pga vätskebrist(innecykling).
(Medeleffekt i i
Quote from Funbeat user on 2 November 2011, 11:55Jag hittade på en egen då jag inte har watt möjlighet:
5 min/växel och samma kadens. Håller på och växlar upp tills jag inte orkar hålla kadensen längre. Tiden är måttet på konditionen (just då).
Tänkte att jag kunde se mjölksyratröskeln när pulsen ve
Jag hittade på en egen då jag inte har watt möjlighet:
5 min/växel och samma kadens. Håller på och växlar upp tills jag inte orkar hålla kadensen längre. Tiden är måttet på konditionen (just då).
Tänkte att jag kunde se mjölksyratröskeln när pulsen ve
Quote from Funbeat user on 2 November 2011, 12:03Nu hade TS en testcykel men för oss som saknar sådan är det värt att tänka på att man inte bara kan gå på motstånd och hastighet på trainern - variabler som lufttryck i däcken och temperaturen i rullarna i trainern påverkar motståndet, så något slags effe
Nu hade TS en testcykel men för oss som saknar sådan är det värt att tänka på att man inte bara kan gå på motstånd och hastighet på trainern - variabler som lufttryck i däcken och temperaturen i rullarna i trainern påverkar motståndet, så något slags effe
Quote from Funbeat user on 2 November 2011, 12:50Köp en metronom o sedan är det bara att köra på testcykeln och ta arbetspulsen. Det räcker länge.
Köp en metronom o sedan är det bara att köra på testcykeln och ta arbetspulsen. Det räcker länge.
Quote from Funbeat user on 2 November 2011, 15:49Robert: - menar du att det verkligen är möjligt att utgående från en stegrade belastning få redan på tröskelpulsen för anaerob ... träning ? Eller vad var det som fungerade?
Robert: - menar du att det verkligen är möjligt att utgående från en stegrade belastning få redan på tröskelpulsen för anaerob ... träning ? Eller vad var det som fungerade?
Quote from Funbeat user on 3 November 2011, 09:23Man kan definitivt få ett hum iallafall. Men mest av allt är det användbart för att hålla koll på om man flyttar hastigheterna okring tröskel något. Försökte rota fram det gamla testpass jag körde ett par gånger men hittade bara det jag körde på trainer,
Man kan definitivt få ett hum iallafall. Men mest av allt är det användbart för att hålla koll på om man flyttar hastigheterna okring tröskel något. Försökte rota fram det gamla testpass jag körde ett par gånger men hittade bara det jag körde på trainer,
Quote from Funbeat user on 3 November 2011, 10:41Hej!
Värm upp tio minuter så att du kommer upp i din arbetspuls. Kör med en konstant puls i minst 10 minuter sen avbryter du cyklandet och tar tiden på hur lång tid det tar för pulsen att sjunka till tex 120 slag/min.
Ju färre sekunder, ju bättre kondi
Hej!
Värm upp tio minuter så att du kommer upp i din arbetspuls. Kör med en konstant puls i minst 10 minuter sen avbryter du cyklandet och tar tiden på hur lång tid det tar för pulsen att sjunka till tex 120 slag/min.
Ju färre sekunder, ju bättre kondi