Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

När jag exporterat mina träningar till excel så skulle jag vilja omvandla datumfältet så att det visar vilket år och vecka passet gjordes. Är det något som kan ge tips på excelform för detta?

//Peter

Du får lägga till några kolumner. För veckonummer har Excel en formel som inte är ISO-kompatibel (vecka 1 innehåller minst 4 dagar på det nya året) men denna formel fixar det:
=HELTAL((A1+2-SUMMA(REST(DATUM(ÅR(A1+2-REST(A1;7)+3);1;2);{1E+99;7})*{1;-1})+5)

Aj då, det tog för lång tid för mig 🙂
Snygg formel.

Mitt första försök blev bara:
=CONCATENATE(YEAR(B2);WEEKNUM(B2;2))
Vilket ger fel vecka då och då.

Edit:
Fast lite kan jag bidraga med ändå.

Jag använde formeln från Raymond och lade till det i mitt

Det blir bara en siffra på veckonumret om det är ensiffrigt, modifierade lite:

=CONCATENATE(YEAR(B2);TEXT(INT((B2+2-SUM(MOD(DATE(YEAR(B2+2-MOD(B2;7)+3);1;2);{1E+99;7})*{1;-1})+5)/7);"00" ))

eller på svenska:

=SAMMANFOGA(ÅR(B2);TEXT(HELTAL((B2+2-SUMMA(R

Ännu bättre.

Jag måste erkänna att jag inte fattar alls hur din formel för att räkna fram korrekt vecka funkar, men jag ser ju att den gör jobbet 🙂

Inte jag heller måste jag säga, snodde den från http://www.expowera.se/mentor/foretaget/organisera_datorer_excel_tipskalkdat1.htm som hittat den hos XL-Dennis

Klockrent! Stort tack för hjälpen!

Kan man på ett enkelt sätt också rätt till så veckan startar på en måndag och inte söndag?

Edit: Justerad version
=SAMMANFOGA(ÅR(B2);TEXT(HELTAL((B2-SUMMA(REST(DATUM(ÅR(B2-REST(B2-2;7)+3);1;2);{1E+99;7})*{1;-1})+5)/7);"00" ))

Verkar finnas god excelkompetens här, en ny utmaning för er.

Letar efter en formel som alltid visar hur mycket jag tränat de senaste 52 veckorna. Ett alternativ såklart är att göra en pivottabell med träningen per vecka (så att varje rad blir en veckas t