Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningFörslag på upplägg?
You need to log in to create posts and topics.

Någon duktig simmare som kan ge råd om hur jag utvecklar min simning och blir uthålligare och snabbare?

Idag simmar jag 3 dagar i veckan. Hittills har jag koncentrerat mig på att simma bra tekniskt och ta mig fram med lugna frisimstag. Ett pass kan bestå

Det verkar som du är rätt på det. Att variera träningspassen med olika intervaller, serier och även simsätt är både roligare och ger mer än att bara mala på.

I en serie kan man bestämma sig för starttider så att man håller ett visst tempo hela tiden. Ex

start på 1:10 är ingen lek!

Se tiden som ett exempel. Man får hitta en passande nivå. Man kan ju börja med lugnt tempo och efter en tid ändra den och se om man klarar ett högre tempo. För en massa år sedan när jag löptränade så fick jag tvinga mig själv att öka tempot, det blev anna

Till att börja med:

- Vilket SPL (armtag per längd) har du i snitt på 25 meter?
Du ska kunna hålla det värdet över en längre sträcka (>1000 m).

Om du inte vet, testa, men gör inte en jättelång glidning vid poolvändningarna. Om ditt värde hamnar över 15

Start 1:10 var tänkt på 50m intervall, inte 100. 🙂

Tack för era åsikter och förslag.

Markuu: ska jag tolka ditt inlägg som att det inte går att förbättra sig som simmare om man inte har SPL <15??

Alla, även mediokra simmare, borde kunna väl kunna bli mindre mediokra utmed tiden om man tränar?

>"Markuu: ska jag tolka ditt inlägg som att det inte går att förbättra sig som simmare om man inte har SPL <15??"

Nej, absolut inte!

Det värdet är bara en indikation på den egna förmåga att kunna simma med "grepp" i vattnet. Dvs. med bra teknik och lågt

Markku: tack för din vidareutveckling! *Uppskattades*

Jga förstår att jag inte blir bättre genom att simma fler längder, det var därför jag hoppades på råd om mer varierad träning. Du kanske såg på mitt upplägg idag? Inte direkt upphetsande....Jag tycker

Jag har ju skrivit en del inlägg på funbeat om mina egna erfarenheter och vad jag tycker är viktigt. Jag vill inte här upprepa allt, men jag har skrivit om det på min hemsida (msaweb.se/Sim), där jag även ger länkar till ytterligare information.

I korthe