Quote from Guest on 22 March 2012, 12:21Hej,
jag bytte till sommardäck på min sambos pendlarcykel härom dagen (Nishiki pro sld) och upptäckte då att kedjan var som om någon svetsat fast alla länkar. Med ursinne, våld och massor av avfettning gick några länkar att bända fria så de rörde sig hjä
Hej,
jag bytte till sommardäck på min sambos pendlarcykel härom dagen (Nishiki pro sld) och upptäckte då att kedjan var som om någon svetsat fast alla länkar. Med ursinne, våld och massor av avfettning gick några länkar att bända fria så de rörde sig hjä
Quote from Funbeat user on 22 March 2012, 12:31Angående fall 3: Kan det vara så att gamla kedjan hade tänjts ut för mycket? Sedan har kassettens kuggar slitits för att passa. När du sedan sätter på en ny kedja passar inte längre gamla kassetten och du måste byta även den.
En kassett kan överleva någr
Angående fall 3: Kan det vara så att gamla kedjan hade tänjts ut för mycket? Sedan har kassettens kuggar slitits för att passa. När du sedan sätter på en ny kedja passar inte längre gamla kassetten och du måste byta även den.
En kassett kan överleva någr
Quote from Rasmus Olsson on 22 March 2012, 13:041. du ska lägga kedjan på största klingan fram, och största drevet bak utan att gå genom växeln. Dra ihop kedjan. Lägg sedan på två länkar. Där ska du kapa kedjan.
Se mer här: http://www.parktool.com/blog/repair-help/chain-length-sizing2. Gör om gör rät
1. du ska lägga kedjan på största klingan fram, och största drevet bak utan att gå genom växeln. Dra ihop kedjan. Lägg sedan på två länkar. Där ska du kapa kedjan.
Se mer här: http://www.parktool.com/blog/repair-help/chain-length-sizing
2. Gör om gör rät
Quote from Funbeat user on 22 March 2012, 13:19Det fungerar säkert men kolla även lilla-lilla.
Jag kör mättricket på lilla-lilla o trädd genom växeln. Då ska växeln precis få kedjan att gå fri utan att vara slackad.Växeln trissorna ska ligga i linje med avsett bakdrev(kaka). Annars får du justera g
Det fungerar säkert men kolla även lilla-lilla.
Jag kör mättricket på lilla-lilla o trädd genom växeln. Då ska växeln precis få kedjan att gå fri utan att vara slackad.
Växeln trissorna ska ligga i linje med avsett bakdrev(kaka). Annars får du justera g
Quote from Funbeat user on 22 March 2012, 13:35Ok, tack för snabba svar!
Jag ska kolla så fort jag hinner (i morgon em.).
Bruse: ang. kedjans längd, det var så jag gjorde (som jag minns det iaf), men då fick den den längd som jag beskriver. Gör det något?
Och betyder nu detta att vi ska iväg och kö
Ok, tack för snabba svar!
Jag ska kolla så fort jag hinner (i morgon em.).
Bruse: ang. kedjans längd, det var så jag gjorde (som jag minns det iaf), men då fick den den längd som jag beskriver. Gör det något?
Och betyder nu detta att vi ska iväg och kö
Quote from Pernilla Liljegren on 22 March 2012, 13:41Sambon har använt cykeln även på vintern, dock har sambon inte fraktat med pendlarcykeln till USA, Skåne och Göteborg den senaste månaden. Hmpf...
Sambon har använt cykeln även på vintern, dock har sambon inte fraktat med pendlarcykeln till USA, Skåne och Göteborg den senaste månaden. Hmpf...
Quote from Funbeat user on 22 March 2012, 13:45Såså, inte morra nu när vi får så fin hjälp! 😉
Såså, inte morra nu när vi får så fin hjälp! 😉
Quote from Pernilla Liljegren on 22 March 2012, 13:49Jo, snälla, bara mot David! 😉
Jo, snälla, bara mot David! 😉
Quote from Funbeat user on 22 March 2012, 13:57Smörj och jucka verkar vara en medicin som hjälper.
Smörj och jucka verkar vara en medicin som hjälper.
Quote from Rasmus Olsson on 22 March 2012, 13:59Det gör inget att växelföraren med trissorna pekar framåt i det läget (missade att läsa den delen). Så länge den inte är så rak, så kedjan inte rör vid trissorna längre.
DOCK! Fock jag påpekande att min ekdja på crossen var för kort, trots att jag gjort
Det gör inget att växelföraren med trissorna pekar framåt i det läget (missade att läsa den delen). Så länge den inte är så rak, så kedjan inte rör vid trissorna längre.
DOCK! Fock jag påpekande att min ekdja på crossen var för kort, trots att jag gjort