Quote from Guest on 12 February 2012, 12:21Nu håller jag på att bli tokig. För några veckor sedan, mitt i ett trainerpass, så "kollapsade" växeln inåt och växlade ner. Det gick inte att flytta den mer än några millimeter med växelväljaren. Jag släppte då på vajern och gjorde en total omjustering a
Nu håller jag på att bli tokig. För några veckor sedan, mitt i ett trainerpass, så "kollapsade" växeln inåt och växlade ner. Det gick inte att flytta den mer än några millimeter med växelväljaren. Jag släppte då på vajern och gjorde en total omjustering a
Quote from Rasmus Olsson on 12 February 2012, 12:31Det är väl växelreglaget som "låser" växeln i dess läge? Kolla där.
Det är väl växelreglaget som "låser" växeln i dess läge? Kolla där.
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 14:18Det som är skumt är att om jag håller "inne" reglaget för uppväxling så räcker det ändå inte för en uppväxling. Känns som om det går i botten men utan verkan...
Det som är skumt är att om jag håller "inne" reglaget för uppväxling så räcker det ändå inte för en uppväxling. Känns som om det går i botten men utan verkan...
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 14:26Det sitter ju någon form av stegmekanism i handtaget som ni är inne på. Jag hade ett liknande problem på min gamla MTB, som iofs har rätt slitna reglage vid det här laget, men som huvudsakligen visade sig bero på att skruvarna som höll ihop mekanismen had
Det sitter ju någon form av stegmekanism i handtaget som ni är inne på. Jag hade ett liknande problem på min gamla MTB, som iofs har rätt slitna reglage vid det här laget, men som huvudsakligen visade sig bero på att skruvarna som höll ihop mekanismen had
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 17:01Det sitter två skruvar på sidan av framväxeln den ena skruven begränsar framväxelns rörelse utåt, kan den vara för hårt åtdragen?
Det sitter två skruvar på sidan av framväxeln den ena skruven begränsar framväxelns rörelse utåt, kan den vara för hårt åtdragen?
Quote from Berit Bengtson on 12 February 2012, 17:30Andreas:
Det är självklart svårt att ge rätt sorts mektips enbart baserat på din beskrivning.
Men hur är växelvajern dragen från växelreglaget(växelväljaren?) till (fram-)växeln?
På CXar dras den ofta längs toppröret och via en trissa nedanför (fram-)växe
Andreas:
Det är självklart svårt att ge rätt sorts mektips enbart baserat på din beskrivning.
Men hur är växelvajern dragen från växelreglaget(växelväljaren?) till (fram-)växeln?
På CXar dras den ofta längs toppröret och via en trissa nedanför (fram-)växe
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 21:32Vet att det är toklurigt att ge råd på distans men jag kände att jag behöver lite random idéer att kolla efter. Är tacksam för alla kommentarer och idéer.
1.) Justerskruvarna tror jag mig ha koll på, har ställt in den från grunden flera ggr, dessutom bor
Vet att det är toklurigt att ge råd på distans men jag kände att jag behöver lite random idéer att kolla efter. Är tacksam för alla kommentarer och idéer.
1.) Justerskruvarna tror jag mig ha koll på, har ställt in den från grunden flera ggr, dessutom bor
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 22:07https://picasaweb.google.com/105582581460273414372/Cykelproblem
Gjorde ett album med bilder på hela riggen så att den som är intresserad kan kolla... förutom att allt är väldigt skitigt så verkar allt var i ordning. Tror jag...
https://picasaweb.google.com/105582581460273414372/Cykelproblem
Gjorde ett album med bilder på hela riggen så att den som är intresserad kan kolla... förutom att allt är väldigt skitigt så verkar allt var i ordning. Tror jag...
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 22:13Dra i wiren och se om växeln rör sig.
Rör sig växeln så är det handtaget. Ror sig inte växeln så är det wiren som inte löper fritt.
Dra i wiren och se om växeln rör sig.
Rör sig växeln så är det handtaget. Ror sig inte växeln så är det wiren som inte löper fritt.
Quote from Funbeat user on 12 February 2012, 22:27Det är inte så att vajern bara släpper vid skruven där den är fast i växelföraren? Om spåret där den ska vara är lite slitet så?
Det är inte så att vajern bara släpper vid skruven där den är fast i växelföraren? Om spåret där den ska vara är lite slitet så?