Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFelsökning: Framväxeln på en CX …
You need to log in to create posts and topics.

12

Nu håller jag på att bli tokig. För några veckor sedan, mitt i ett trainerpass, så "kollapsade" växeln inåt och växlade ner. Det gick inte att flytta den mer än några millimeter med växelväljaren. Jag släppte då på vajern och gjorde en total omjustering a

Det är väl växelreglaget som "låser" växeln i dess läge? Kolla där.

Det som är skumt är att om jag håller "inne" reglaget för uppväxling så räcker det ändå inte för en uppväxling. Känns som om det går i botten men utan verkan...

Det sitter ju någon form av stegmekanism i handtaget som ni är inne på. Jag hade ett liknande problem på min gamla MTB, som iofs har rätt slitna reglage vid det här laget, men som huvudsakligen visade sig bero på att skruvarna som höll ihop mekanismen had

Det sitter två skruvar på sidan av framväxeln den ena skruven begränsar framväxelns rörelse utåt, kan den vara för hårt åtdragen?

Andreas:
Det är självklart svårt att ge rätt sorts mektips enbart baserat på din beskrivning.
Men hur är växelvajern dragen från växelreglaget(växelväljaren?) till (fram-)växeln?
På CXar dras den ofta längs toppröret och via en trissa nedanför (fram-)växe

Vet att det är toklurigt att ge råd på distans men jag kände att jag behöver lite random idéer att kolla efter. Är tacksam för alla kommentarer och idéer.

1.) Justerskruvarna tror jag mig ha koll på, har ställt in den från grunden flera ggr, dessutom bor

https://picasaweb.google.com/105582581460273414372/Cykelproblem

Gjorde ett album med bilder på hela riggen så att den som är intresserad kan kolla... förutom att allt är väldigt skitigt så verkar allt var i ordning. Tror jag...

Dra i wiren och se om växeln rör sig.
Rör sig växeln så är det handtaget. Ror sig inte växeln så är det wiren som inte löper fritt.

Det är inte så att vajern bara släpper vid skruven där den är fast i växelföraren? Om spåret där den ska vara är lite slitet så?

12