Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelForma cykelskor for dummies
You need to log in to create posts and topics.

Har lite småproblem både med tår och häl och senast hos sjukgymnasten fick jag rådet att försöka forma skorna så det blir lite bättre passform och avlasta där tryck uppstår.

Har ett par specialized skor med läder (fuskläder?) på utsidan. Är det bara att

Mina specialized skor har någon form av förstärkning innanför lädret, misstänker att det är något plastmaterial. I så fall är det nog omöjligt att forma det, utan det är nya skor som gäller tyvärr :/

Hej Tomas!

När jag läser ditt inlägg får jag känslan av att du har för små skor, så kanske testa skor som är något större?
Gillar man dessutom att cykla länge så kan fötterna svälla lite och då kan det vara bra med lite extra marginal i storlek.
Att f

Det finns ju särskilda skor som är gjorda för att formas. I de fallen ska man köra hårtork en stund och sedan ta på sig skorna tills de svalnat.

Om skorna inte är gjorda för det tror jag att du får problem. Det lär vara mer än syntetlädret ytterst som hå

Hm. Ok.

Det är konstigt, jag hade samma skor förra säsongen och har kört lika mycket denna säsong som förra.

Hade hoppats på en liten quick fix men får kanske bege mig ut till affärerna och se över utbudet.

Du behöver inte gjuta upp ett par sulor?

Jag tror inte det Peter. Jag kör Specialized sulor (de gröna). Sulorna och skorna har jag haft hela förra säsongen utan problem. Men när väl problemen kom så verkar det bli segt att bli av med dem. Kanske är det som de ovan här har nämnt: att skorna är li

Man ska akta sig för att värma skorna, det nätet som finns på ovansidan brinner upp vid låg temperatur. Men det går absolut att forma skorna, men då får man ta till någon mekanisk töjning utan värme.

bont gör skor som går att "baka" själv. jag har vaypor, de är fantastiskt bra. dyra till normalpris, men jag har sett att bl a cykelcity haft rea på dom. a-2 och a-3 är lite billigare och fungerar på samma sätt: 15 minuter i ugnen, på med skon på foten oc

Gå till en skomakare och be om hjälp att lästa ut skon. Det fungerar och är billigt jämfört med nya skor.