Quote from Guest on 25 April 2007, 09:22Hej
Någon som kan hjälpa mig med en formel för hur jag räknar ut snitthastigheten på mina träningsrundor?
Jag vil ju veta hur fort/sakta jag cyklar.;)Mvh
Tommy
Hej
Någon som kan hjälpa mig med en formel för hur jag räknar ut snitthastigheten på mina träningsrundor?
Jag vil ju veta hur fort/sakta jag cyklar.;)
Mvh
Tommy
Quote from Funbeat user on 25 April 2007, 09:32Hej!
Mitt tips är att skaffa en cykeldator. Det finns många på marknaden att välja mellan. Där kan du få med allt utan att behöva göra en massa beräkningar mm.
Hej!
Mitt tips är att skaffa en cykeldator. Det finns många på marknaden att välja mellan. Där kan du få med allt utan att behöva göra en massa beräkningar mm.
Quote from Funbeat user on 25 April 2007, 09:37Snitthastigheten är ju sträckan i km genom tiden i timmar (dock måste man göra om minuter till 100-dels timmar)
Så om du cyklar 30 km på 1 timma och 10 minuter så blir formeln
1. Antal timmar = 1 + (0,1 * 100/60) = 1,17 timmar
2. Medelhastighet = 30 / 1
Snitthastigheten är ju sträckan i km genom tiden i timmar (dock måste man göra om minuter till 100-dels timmar)
Så om du cyklar 30 km på 1 timma och 10 minuter så blir formeln
1. Antal timmar = 1 + (0,1 * 100/60) = 1,17 timmar
2. Medelhastighet = 30 / 1
Quote from Lena O on 25 April 2007, 09:46gör om tiden tt:mm till minuter
så att 2:35 blev 155.km / min *60
gör om tiden tt:mm till minuter
så att 2:35 blev 155.
km / min *60
Quote from Lotta W on 25 April 2007, 09:50Cyklat avstånd dividerat med tid det tog: svårare än så är det inte.
Å andra sidan är cykeldatorer bra på att mäta sträckan och de brukar räkna ut medelhastighet också.
Cyklat avstånd dividerat med tid det tog: svårare än så är det inte.
Å andra sidan är cykeldatorer bra på att mäta sträckan och de brukar räkna ut medelhastighet också.
Quote from Funbeat user on 25 April 2007, 10:16Vet inte hur det är för er andra men för mig var det så att precis när man börjat cykla nöjde man sig med snitt hastighet:D Vartefter så har man velat få mer o mer info ang sina träningsrundor. Även om jag är en glad motionär så TÄVLAR jag varje gång mot
Vet inte hur det är för er andra men för mig var det så att precis när man börjat cykla nöjde man sig med snitt hastighet:D Vartefter så har man velat få mer o mer info ang sina träningsrundor. Även om jag är en glad motionär så TÄVLAR jag varje gång mot
Quote from Funbeat user on 25 April 2007, 12:42Håller absolut med Suzanne. Snitthastigheten var det enda jag glodde på. Det var till och med den jag hade framme på cykeldatorn. Nu är den egentligen bara ett verktyg för att mäta vilken belastning jag väljer att cykla på, knappt det eftersom det är puls
Håller absolut med Suzanne. Snitthastigheten var det enda jag glodde på. Det var till och med den jag hade framme på cykeldatorn. Nu är den egentligen bara ett verktyg för att mäta vilken belastning jag väljer att cykla på, knappt det eftersom det är puls
Quote from Funbeat user on 25 April 2007, 19:03Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.