Quote from Guest on 21 August 2011, 19:55Hej,
Jag har en fråga gällande dataregistreringen för 305:an
(mode--> inställningar-->allmänt-->dataregistrer.)
Har tidiagre haft den inställd på "smart registrering" men tycker att GPSen gör konstiga och omotiverade hopp när jag importerar och visar på k
Hej,
Jag har en fråga gällande dataregistreringen för 305:an
(mode--> inställningar-->allmänt-->dataregistrer.)
Har tidiagre haft den inställd på "smart registrering" men tycker att GPSen gör konstiga och omotiverade hopp när jag importerar och visar på k
Quote from Funbeat user on 21 August 2011, 20:05Du har nog missat ett hundratal trådar om detta men det är långtifrån alla som redovisar fakta.
Garmins Forerunnerklockor gör samtliga en positionsavläsning varje sekund. Programmet i klockorna som räknar fram löpt sträcka, tempo osv. och visar det på di
Du har nog missat ett hundratal trådar om detta men det är långtifrån alla som redovisar fakta.
Garmins Forerunnerklockor gör samtliga en positionsavläsning varje sekund. Programmet i klockorna som räknar fram löpt sträcka, tempo osv. och visar det på di
Quote from Funbeat user on 21 August 2011, 21:32Problemer som uppstår ibland är att den filtrerar bort "uppenbara felavläsningar" lite väl bra. Springer man rundbana eller längs vägar så är det inga problem.
Var det så att du sprang inne i en stad med höga hus när du fick konstiga och omotiverade hopp
Problemer som uppstår ibland är att den filtrerar bort "uppenbara felavläsningar" lite väl bra. Springer man rundbana eller längs vägar så är det inga problem.
Var det så att du sprang inne i en stad med höga hus när du fick konstiga och omotiverade hopp
Quote from Funbeat user on 21 August 2011, 22:28När jag fick hoppen i kartan var terrängen öppen. Se km 5 till 6 i rundan nedan. (jag sprang längsmed kajen i kartan)
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=988774Tänkte att dessa konstiga registreringar kanske försvinner med "varje sekund" reg
När jag fick hoppen i kartan var terrängen öppen. Se km 5 till 6 i rundan nedan. (jag sprang längsmed kajen i kartan)
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=988774
Tänkte att dessa konstiga registreringar kanske försvinner med "varje sekund" reg
Quote from Funbeat user on 21 August 2011, 22:39Jag har svårt att tro att den stora onoggrannhet som det verkar vara ibland på den rundan kan ha något med smart recording att göra. Det är nog snarare väldigt dålig GPS mottagning. Varför är svårt att säga - oftast är det i början av passet som folk har
Jag har svårt att tro att den stora onoggrannhet som det verkar vara ibland på den rundan kan ha något med smart recording att göra. Det är nog snarare väldigt dålig GPS mottagning. Varför är svårt att säga - oftast är det i början av passet som folk har
Quote from Funbeat user on 21 August 2011, 23:06Om jag minns rätt är det ganska stora höga byggnader där runtomkring? tänkt på att GPS-signalerna kommer från hela himlen. Om den låser mot några satelliter som helt plötsligt försvinner bakom ett hus, så kanske den blir lite vilsen.
Du har även fenomene
Om jag minns rätt är det ganska stora höga byggnader där runtomkring? tänkt på att GPS-signalerna kommer från hela himlen. Om den låser mot några satelliter som helt plötsligt försvinner bakom ett hus, så kanske den blir lite vilsen.
Du har även fenomene
Quote from Funbeat user on 22 August 2011, 06:32Jag tror på Staffans teori. Klockan har nog inte låst på mer än 3 eller 4 satelliter vid start. Under broarna vid Skanstull tappar den kontakt med någon eller några av dem. Därav felläsningarna utmed Hammarbyhamnen som onekligen annars har väldigt fri sik
Jag tror på Staffans teori. Klockan har nog inte låst på mer än 3 eller 4 satelliter vid start. Under broarna vid Skanstull tappar den kontakt med någon eller några av dem. Därav felläsningarna utmed Hammarbyhamnen som onekligen annars har väldigt fri sik
Quote from Funbeat user on 22 August 2011, 07:50Satellitsignalerna kan dessutom reflekteras på husfasader vilket får klockan att tro att den är någon annanstans än den är, trots att den fortfarande ser signalen (som att posititionera sig själv utifrån vad man ser i en spegel). Bättre mottagare kan dete
Satellitsignalerna kan dessutom reflekteras på husfasader vilket får klockan att tro att den är någon annanstans än den är, trots att den fortfarande ser signalen (som att posititionera sig själv utifrån vad man ser i en spegel). Bättre mottagare kan dete
Quote from Funbeat user on 22 August 2011, 08:37Hej igen,
Som Mikael säger har Hammarbyhamnen fri sikt.
Har använt klockan på detta ställe en gång innan och då gick det bra, (midnattsloppet).
Övrigt: När jag startar 305:an så väntar jag till ”söker satellit- stapeln” är full innan jag startar min rund
Hej igen,
Som Mikael säger har Hammarbyhamnen fri sikt.
Har använt klockan på detta ställe en gång innan och då gick det bra, (midnattsloppet).
Övrigt: När jag startar 305:an så väntar jag till ”söker satellit- stapeln” är full innan jag startar min rund
Quote from Funbeat user on 22 August 2011, 08:43När stapeln är full har den låst på 4 satelliter. Hittar den inga fler innan du tappar en av dem, så blir det problem.
När stapeln är full har den låst på 4 satelliter. Hittar den inga fler innan du tappar en av dem, så blir det problem.