Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFråga om ramstorlek
You need to log in to create posts and topics.

12

Har en bra begagnad cykel på G i str 58, jag är exakt 190 och grenmått ca 89-90 vilket ger en ramstorlek på ca 59-61 enligt diverse sidor på nätet.

Om jag då väljer en ram som är 1-2 cm för liten, kan man inte kompensera detta med att höja sadeln och ev

Jo, du har fatta rätt. Hellre lite för lite än för stor. För stor kan du aldrig göra nåt åt, men för liten som du så korrekt påpekar.

Tack för snabbt svar!

Notera att om du väljer nedåt, dvs en mindre ram ökar droppet, alltså skillnaden i höjd mellan sadel o styre. Ett stort dropp är något som dom flesta motionärer upplever som jobbigt.

Ok, kan man inte justera det genom att höja styret?

Det är svårt att ge råd om en passande strl, att säga att man alltid skall välja den mindre blir ofta fel.
Lite mindre risk för fel blir det om man istället formulerar sig såhär:

Om du har långa ben i förhållande till din kroppslängd så bör du välja den

Nej det går inte att höja styret, det avgörs av vart gaffelröret är kapat.

" Nej det går inte att höja styret, det avgörs av vart gaffelröret är kapat. "

Stefan, det går visst att höja styret.både med styrstam och förlängande eller köpa ny gaffel och kapa den.

Nu tog jag bara första bästa för att visa principen.

http://www.

Att bygga om och justera är två olika saker. "Går det att höja styret? Javisst, köp en ny gaffel" Eh?

"Att bygga om och justera är två olika saker. "Går det att höja styret? Javisst, köp en ny gaffel" Eh?

Stefan om man köper ny okapad gaffel så kan man väl få styret i den höjden man vill ha inom rimliga gränser eller. Och det går att förlänga gaffelröre

12