Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFramväxel vid compact vs standard …
You need to log in to create posts and topics.

12

Om man temporärt skiftar till compact vevparti vid tex en resa till mallis med tanke att skifta tillbaka till standard när man kommer hem...

Fungerar det att ha kvar framväxeln i standardläget heller måste/bör man sänka ner och ställa in den efter compac

När jag bytte till compact så körde jag med växeln orörd. Det fungerade för mig, men när jag senare bytte kedja, kassett och vaxelvajrar, passade jag på att sänka den.

Det är ju ganska enkelt att justera framväxeln.

Jag behöver höja/sänka min när jag går mellan compact (50t) och standard (53t) (stora klingorna då).
Men är rätt enkelt att flytta och trimma in. Finns massa klipp på YouTube om justeringen.

Jag har växlat mellan standard och compact några gånger fram och tillbaka både på min och frugans cykel utan att sänka växeln, och det har gått bra alla gånger.

"Fungerar det att ha kvar framväxeln i standardläget heller måste/bör man sänka ner och ställa in den efter compact?"

På vissa går det och vissa inte. Du får helt enkelt prova på/med din växel/vevparti.

Jag sänker och höjer min växel. Det känns liksom b

Inte är det svårt att justera. Tanken var väl mest att slippa "ärrskada" på ramar.

Tejp behövs inte. Ett mynts tjocklek mellan tand och växel är en lagom inställning.

"Tejp behövs inte. Ett mynts tjocklek mellan tand och växel är en lagom inställning."

Visst om man vill göra det så, så går det också. Men det går fortare om man förtejpar ändlägena. Men fortast går ju om man inte flyttar alls. Det skulle kanske jag prov

Det bästa är ändå att undvika rondeller och samtidigt utmana lastbilar. Då blir det repor i lacken.

”Det bästa är ändå att undvika rondeller och samtidigt utmana lastbilar. Då blir det repor i lacken.. ”

Och vad lille David. Vad har nu detta inlägg med tråden att göra?

Har du fått lite mothugg i någon annan tråd :´( och nu ska lille David försöka vara

12