Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFTP
You need to log in to create posts and topics.

12

När jag nyligen köpt en trainer på Cykelcity så fick jag ett träningsprogram på köpet. Där står bl.a. om FTP functional threshold power test. Tänkte fråga om nån vet vad som är normalt för olika grupper (medelmotionären, elitmotionären, tävlingsåkare, pro

Spelar det nån roll? Du ska ju träna efter _dina_ förutsättningar.

Även om nån har en sådan tabell, finns det (naturligtvis) ingen officiell skala som definierar exempelvis vad en motionscyklist är för nåt.

Så jag håller med föregående inlägg. Jag tycker det är ointressant vilka siffror en annan viss person har. På vilk

Jag var egentligen inte ute efter att tävla, bara jämföra med en eventuellt existerande ungefärlig skala. Har aldrig tidigare själv mätt min effekt förrän jag köpte trainern nyligen. Det jag blev osäker på när jag försökte göra testet var om jag verkligen

Precis som Markku skriver så går det inte att göra en sådan katerisering. Värdena är ytterst individuella.
Magnus Bäckstedt är numera motionär men jag skulle tro att hans FTP står sig bra i konkurrensen men har inte en chans mot många med sämre värden.
De

Men i tempo borde väl ren o rå styrka och effekt vara väldigt viktig ingrediens. Jag menade kanske inte "motionär" i meningen "alla som inte tävlar inkulderat alla proffs som lagt av", utan mer den typiske snittmotionären som kör vätternrundan på ca 9-12

Det finns ingen som har kört VingelRundan på sex timmar.
Du kan bli den första.

Hade för mig att vacci och adamsson vid tillfälle sagt att de uppskattade de bästa proffsen kunde cykla på 6 timmar. Kanske minns fel, men det var bara principen jag var ute efter.

Eftersom inga proffs är intresserade av att stå i kö för lasagnen i Hjo så lär det dröja innan vi får svar på denna gåta.

Märkliga reaktioner på en helt vanlig fråga. "Spelar det nån roll?" Öh, ja det kanske är intressant.

Magnus, jag har en intressant tabell med Critical Power över olika tidsspann mellan 5 sek till 60 min. Den sträcker sig från otränad ända upp till Pro T

12