Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFunderingar på nya hjul
You need to log in to create posts and topics.

12

Funderar på att skaffa nya carbonhjul till en linjecykel, men har ett par frågor.

Vad anser ni är lämpligast, en fälg med bromsyta av aluminium eller carbon?
Vilken är slitstarkast?
För och nackdelar med de olika fälgarna?

Sämre bromsverkan med carbonfälgar vid regn, du behöver också ha bromsbelägg som är anpassade till carbonet.
Lättare hjul blir det däremot med carbon, man får också vara försiktigare med fälgen när du byter däck/slang vid ex. punka.

Smaksak!

Varför vill du inte ha kolfiber?

Coolt med korkbelägg. Luktar bränt när man använder dem ordentligt

Jag föredrar ännu bromsyta i aluminium, mest för att den omryktade sämre bromsförmågan avskräckt mig. Men jag har ingen egen erfarenhet av hjul helt i kolfiber, så det kanske bara är trams.

Zipp exempelvis har väl carbonhjul med bromsyta av aluminium?

Kolfiberfälgar med bromsyta av alu blir lite tyngre jmf med hjul helt i kolfiber men bromsar bättre, ffa i blöta.

Konkreta tips på bra aerohjul med bromsyta i alu:
Shimano WH-RS80-C50 kostar 599 här:
http://s-tec-essence.eshop.t-online.de/epages/Store4_

Det är precis sådana jag har (Zipp 404 "strong", de har lite fler ekrar också). Det finns även ifrån andra märken.

Varför överhuvudtaget köpa carbonhjul för kanttråd och med aluyta? Det blir ganska tungt jämfört med tub och carbonfälg.

Rationellt sett:

Tävlar du mycket i elit/senior skaffa carbonhjul med tub för bästa möljliga igångdrag (lägsta tröghetsmoment) på tävling. Använd enklare hjul för träning.
För träning och motionslopp, skaffa ett par finare hjul med kanttrådsdäck av god k

12