Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har hittat flera artiklar som säger att det normala är att du kan höja effektuttaget vid mjölksyratröskeln, men att tröskeln i sig ligger kvar på samma procent av HRM / VO2Max.

Sen hittade jag t ex denna länken (som jag tyckte verkade informerad)
htt

Jag har gjort flera laktat-tester på Aktivitus och min mjölksyratröskel har ändrat sig från 158 till 164 på två år.

Se där, goda nyheter! Tack. Jag misstänker att de artiklar jag läst som säger att LT är fix utgår ifrån människor på en redan hög fitnessnivå. Dvs att den går upp men vid någon punkt blir fix och sen är det mer en fråga om effektuttag.

När du började för

Jag var inte ultrafit då och är det inte nu heller.. 😉

Är i dag 50 år och har tränat styrketräning sedan 1979 (började för att en knäskada hindrade mig från att kunna springa). Sedan har jag mest kört styrketräning. Bara joggat lite på sommaren. Jag tro

Mats Å:
Dersom man ønsker å forbedre utholdenheten bør de fleste fokusere på å trene i sone 3 og 1.
Max VO2 som vi trener i sone 4 og 5 er relativt rask å trene opp, mens anaerob terskel tar lang tid å trene opp. Følgelig er det viktig å trene mye terske

Ju bättre kondition, desto högre mjölksyretröskel i procent av maxpuls.

Dvs. tröskeln varierar med konditionen, vilket inte maxpulsen gör.

Därför är det bättre vid pulsträning, att träna på ett antal procent av aktuell mjölksyretröskel.

Jag är med på det. Jag skall se om jag kan leta upp en av artiklarna som säger att LT ofta inte flyttar sig utan enbart effektuttag vid LT.

Jeg finner heller ikke noget.
Men jeg hvet at u-trenede kan ha LT helt ned i 65-70 %.
Etter som de blit mer trent stiger den i en jevn kurve, det samme gjør også efekten (W). Tilsist flater den (LT) helt ut og stabiliserer seg på 88-94 % for godt trenede

Herr Elofson hade sin mjölksyratröskel vid 98% av VO2MAX (t+)

http://www.multisportcupen.se/articles/tr_ning/tr_ningsl_ra_multisport_del_2

Over hvor lang tid.?

12