Quote from Guest on 21 April 2009, 21:44Vart kastar man gamla däck och slangar egentligen? Just slangar har väl hamnat bland vanligt hushållsavfall för min del hittills, men om man ska sortera det hur ska man göra då?
Vart kastar man gamla däck och slangar egentligen? Just slangar har väl hamnat bland vanligt hushållsavfall för min del hittills, men om man ska sortera det hur ska man göra då?
Quote from Funbeat user on 21 April 2009, 21:54Kommunens papperskorg, så blir det sorterat av kunnig personal.
Kommunens papperskorg, så blir det sorterat av kunnig personal.
Quote from Funbeat user on 21 April 2009, 22:02Min handlare låter mig fylla på hans hög
Min handlare låter mig fylla på hans hög
Quote from Funbeat user on 21 April 2009, 22:24"Brännbart" borde väl vara rätt okej tycker jag.
"Brännbart" borde väl vara rätt okej tycker jag.
Quote from Mikaela Lexén on 21 April 2009, 23:04När jag kom till kommunens sopsorteringsställe med ett gäng slangar och däck blev det nobben. "Åk till däckverkstaden" sade dem, "vi har ingen hantering av gummiprodukter..."
...och tillägger därefter, "hade de suttit på en cykel hade du kunnat kasta allt
När jag kom till kommunens sopsorteringsställe med ett gäng slangar och däck blev det nobben. "Åk till däckverkstaden" sade dem, "vi har ingen hantering av gummiprodukter..."
...och tillägger därefter, "hade de suttit på en cykel hade du kunnat kasta allt
Quote from Fredrik Olsson on 21 April 2009, 23:54Enligt sorteringsguiden på http://www.srv-atervinning.se/templates/pages/SearchSortingGuidePage.aspx?id=265 så ska cykeldäck slängas bland vanliga hushållsavfallet (brännbart).
Enligt sorteringsguiden på http://www.srv-atervinning.se/templates/pages/SearchSortingGuidePage.aspx?id=265 så ska cykeldäck slängas bland vanliga hushållsavfallet (brännbart).
Quote from Funbeat user on 22 April 2009, 00:32Gummi behöver inte direkt betyda cykeldäck.
Allmänt om återvinning av däck har säljaren producentansvar och har skyldighet att ta emot uttjänta däck för att sedan skicka vidare till återvinning.
Gummi behöver inte direkt betyda cykeldäck.
Allmänt om återvinning av däck har säljaren producentansvar och har skyldighet att ta emot uttjänta däck för att sedan skicka vidare till återvinning.
Quote from Funbeat user on 22 April 2009, 08:52Är det stora skillnad på gummit i cykeldäck och bildäck då? För bildäck ska ju inte vara så bra att bränna.
Är det stora skillnad på gummit i cykeldäck och bildäck då? För bildäck ska ju inte vara så bra att bränna.
Quote from Funbeat user on 22 April 2009, 20:30Tydligen gäller inte producentansvaret för cykeldäck. Men om du har bra kontakter med en gummiverkstad kanske de tar emot dem ändå?
Tydligen gäller inte producentansvaret för cykeldäck. Men om du har bra kontakter med en gummiverkstad kanske de tar emot dem ändå?
Quote from Funbeat user on 22 April 2009, 22:00Grovsopor/deponirest?
Grovsopor/deponirest?