Quote from Guest on 26 August 2013, 20:50Började cykelträna i maj, har snappat upp en del sedan dess. Bl.a. detta:
* Ny krans - gammal kedja, ok
* Ny kedja - ny krans + nya klingor fram, ok
Korrekt så långt?Skall byta krans bak för att få bättre kuggning, och då från frikrans till kassett, all
Började cykelträna i maj, har snappat upp en del sedan dess. Bl.a. detta:
* Ny krans - gammal kedja, ok
* Ny kedja - ny krans + nya klingor fram, ok
Korrekt så långt?
Skall byta krans bak för att få bättre kuggning, och då från frikrans till kassett, all
Quote from Funbeat user on 26 August 2013, 21:00Det går säkert bra.
Har bara haft problem med "ny" kedja på en sliten kassett och toksliten kedja på en lika sliten kassett. 🙂
Det går säkert bra.
Har bara haft problem med "ny" kedja på en sliten kassett och toksliten kedja på en lika sliten kassett. 🙂
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 05:39Den slitna delen vinner, d.v.s. att den slitna delen kommer att slita ut den nya delen i förtid.
Sedan är frågan vad du definiera som sliten....
Den slitna delen vinner, d.v.s. att den slitna delen kommer att slita ut den nya delen i förtid.
Sedan är frågan vad du definiera som sliten....
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 07:19Gamla delar på nya är aldrig ok.
Nya delar kommer att slitas onormalt mycket då.Men...
Jag själv byter inte krans varje gång jag byter kedja.
När kedja och krans stämmer dåligt, kommer växlingen att bli sämre.
Så det är fråga om kompromisser.
Hur myck
Gamla delar på nya är aldrig ok.
Nya delar kommer att slitas onormalt mycket då.
Men...
Jag själv byter inte krans varje gång jag byter kedja.
När kedja och krans stämmer dåligt, kommer växlingen att bli sämre.
Så det är fråga om kompromisser.
Hur myck
Quote from Funbeat user on 27 August 2013, 12:18Kombinationen ny kedja och slitna framdrev är ofta orsaken till så kallad "chain suck" som, förutom att det är jobbigt när det händer, också ofta skadar ramen...
Kombinationen ny kedja och slitna framdrev är ofta orsaken till så kallad "chain suck" som, förutom att det är jobbigt när det händer, också ofta skadar ramen...
Quote from Funbeat user on 28 August 2013, 06:04Tricket är att byta kedja i tid, innan dreven blir (för) slitna..
Tricket är att byta kedja i tid, innan dreven blir (för) slitna..
Quote from Funbeat user on 28 August 2013, 10:31Hm, hur menar du där? Bara byta kedja? Eller du menar om man byter kedja och kassett bak?
Hm, hur menar du där? Bara byta kedja? Eller du menar om man byter kedja och kassett bak?
Quote from Funbeat user on 28 August 2013, 12:35Du skulle ju bara köra någon vecka, så det kommer att funka bra OM inte framklingan är HELT kass.
Bättre att träningen blir av 😀
Du skulle ju bara köra någon vecka, så det kommer att funka bra OM inte framklingan är HELT kass.
Bättre att träningen blir av 😀
Quote from Funbeat user on 28 August 2013, 15:07Var mest som jag undrade vad som menades.
Uppdatering: Efter att ha läst svaren här, och vägt för och emot så bestämde jag mig för ett annat liknande vevparti som fanns "hemma", inte riktigt samma kuggning som jag önskat och lite dyrare, men ingen större
Var mest som jag undrade vad som menades.
Uppdatering: Efter att ha läst svaren här, och vägt för och emot så bestämde jag mig för ett annat liknande vevparti som fanns "hemma", inte riktigt samma kuggning som jag önskat och lite dyrare, men ingen större
Quote from Funbeat user on 28 August 2013, 15:18"Så nu är det nytt hjul + däck bak, ny krans, nytt vevparti, ny kedja. Var ute och testade igår och den var lite snabbare"
Jaha, det är alltså tricket att bli snabbare?
Jag som alltid trott att muskelstyrka och kondition betydde något. 🙂
"Så nu är det nytt hjul + däck bak, ny krans, nytt vevparti, ny kedja. Var ute och testade igår och den var lite snabbare"
Jaha, det är alltså tricket att bli snabbare?
Jag som alltid trott att muskelstyrka och kondition betydde något. 🙂