Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelGammal kedja + Ny krans, vad händ …
You need to log in to create posts and topics.

12

Började cykelträna i maj, har snappat upp en del sedan dess. Bl.a. detta:
* Ny krans - gammal kedja, ok
* Ny kedja - ny krans + nya klingor fram, ok
Korrekt så långt?

Skall byta krans bak för att få bättre kuggning, och då från frikrans till kassett, all

Det går säkert bra.
Har bara haft problem med "ny" kedja på en sliten kassett och toksliten kedja på en lika sliten kassett. 🙂

Den slitna delen vinner, d.v.s. att den slitna delen kommer att slita ut den nya delen i förtid.
Sedan är frågan vad du definiera som sliten....

Gamla delar på nya är aldrig ok.
Nya delar kommer att slitas onormalt mycket då.

Men...

Jag själv byter inte krans varje gång jag byter kedja.
När kedja och krans stämmer dåligt, kommer växlingen att bli sämre.
Så det är fråga om kompromisser.
Hur myck

Kombinationen ny kedja och slitna framdrev är ofta orsaken till så kallad "chain suck" som, förutom att det är jobbigt när det händer, också ofta skadar ramen...

Tricket är att byta kedja i tid, innan dreven blir (för) slitna..

Hm, hur menar du där? Bara byta kedja? Eller du menar om man byter kedja och kassett bak?

Du skulle ju bara köra någon vecka, så det kommer att funka bra OM inte framklingan är HELT kass.

Bättre att träningen blir av 😀

Var mest som jag undrade vad som menades.

Uppdatering: Efter att ha läst svaren här, och vägt för och emot så bestämde jag mig för ett annat liknande vevparti som fanns "hemma", inte riktigt samma kuggning som jag önskat och lite dyrare, men ingen större

"Så nu är det nytt hjul + däck bak, ny krans, nytt vevparti, ny kedja. Var ute och testade igår och den var lite snabbare"

Jaha, det är alltså tricket att bli snabbare?

Jag som alltid trott att muskelstyrka och kondition betydde något. 🙂

12