Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSå fungerar FunBeatGarmin 220 Kadensvärden
You need to log in to create posts and topics.

12

När jag importerar från min Garmin 220 så blir kadensvärdena hälften av värdet i Garmin connect. Hur ska jag få samma värde på Funbeat som i Garmin connect?

Problem med kadensen jag med, Forerunner 410 och får ingen kadens registrerad på funbeat, vilket den gör på Garmin Connect.

Vidare borde den visa samtliga steg och inte bara för ena benet som David har problem med.

Har inte det problemet då jag läser in

Jag tror nog att kadens definieras som frekvens/2 - kadensbegreppet kommer såvitt jag vet från cyklingen där tex 90 betyder 90 hela varv med veven. Det motsvarar ju 90 steg med vänster och 90 med höger ben!

Christer, det kan kanske vara förklaring men på Garmin connect står det Avg Run Cadence 167 steg/min. Har Funbeat egen definition, det står då bara medelkadens?

Det är nog snarare så att Garmin Connect anpassar termen kadens till att vara steg/minut om träningssättet är löpning (vilket säkert funbeat också skulle kunna göra) medan funbeat behåller det ursprunliga begreppet hela tiden.

Jag tycker att det är funbeat som är mer konsekvent där men det finns nog ingen ISO-definition av kadens 🙂

Faktum är att för inte så länge sedan så registrerade Garmin Connect också kadensen som antalet steg med ena foten man tog i minuten. Jag har en FR610 med en fotpod, och tittar jag i mina gamla filer som jag överförde så räknas kadensen som 85 - ganska na

Som jag ser det så spelar det ingen roll om man räknar vad den ena foten gör eller om man räknar båda fötterna. Problemet uppstår om man inte konsekvent har olika beteckningar för de olika mätvärdena. (Vi kan nog alla multiplicera och dividera med 2 i huv

Vad gäller löpning, tror jag man utifrån värdet kan sluta sig till om det är ett steg eller ett dubbelsteg som det gäller.

Nå nu vet jag i alla fall att det inte jag som inte kan inställningarna. Visst kan man dubblera även om det kunde vara kul att ha "rätta" / samma värden på båda ställen man lagrat värdena.

12