Quote from Guest on 31 July 2013, 14:14Idag sprang jag med en kompis. Vi sprang både med Garmin 305 och satte på och stängde av dem samtidigt.
Hennes klocka visade 10,36 km och min visade 9,85 km. Vad kan det bero på?
Idag sprang jag med en kompis. Vi sprang både med Garmin 305 och satte på och stängde av dem samtidigt.
Hennes klocka visade 10,36 km och min visade 9,85 km. Vad kan det bero på?
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 14:24Kan beror på felmarginal i mätningen. Det brukar bli någon procents felmarginal i uppmätt sträcka vid användandet av GPS-klocka.
Anta att ni sprungit exakt lika långt, och att felmarginalen var lika stor för båda klockorna, men att den ena klockan visar
Kan beror på felmarginal i mätningen. Det brukar bli någon procents felmarginal i uppmätt sträcka vid användandet av GPS-klocka.
Anta att ni sprungit exakt lika långt, och att felmarginalen var lika stor för båda klockorna, men att den ena klockan visar
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 15:24Okej, tack för svar. 🙂
Ja, det var ju ett milspår vi sprang så det är väl inte orimligt. Även om uppmätta spår inte heller är något under av exakthet. Jag hade nog bara inte tänkt mig att GPS-erna visade fel åt var sitt håll, så att säga.
Okej, tack för svar. 🙂
Ja, det var ju ett milspår vi sprang så det är väl inte orimligt. Även om uppmätta spår inte heller är något under av exakthet. Jag hade nog bara inte tänkt mig att GPS-erna visade fel åt var sitt håll, så att säga.
Quote from Funbeat user on 1 August 2013, 08:47När du har spåret framme i Funbeat finns en knapp "Exportera till KML (Google Earth)"
Gör det för både din och kompisens spår, öppna båda KML-filerna i Google Earth och du ser direkt var nånstans som mätningarna skiljer sej åt.
När du har spåret framme i Funbeat finns en knapp "Exportera till KML (Google Earth)"
Gör det för både din och kompisens spår, öppna båda KML-filerna i Google Earth och du ser direkt var nånstans som mätningarna skiljer sej åt.
Quote from Funbeat user on 1 August 2013, 09:08Du måste inte exportera till KML.
Det går att titta på rundan direkt här:
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=3244212
Den visar 9,94 km, vilket känns rimligt på ett kuperat "milspår" med mycket skog, svängar och knixar..Vad gjorde ni halvväg
Du måste inte exportera till KML.
Det går att titta på rundan direkt här:
http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=3244212
Den visar 9,94 km, vilket känns rimligt på ett kuperat "milspår" med mycket skog, svängar och knixar..
Vad gjorde ni halvväg
Quote from Funbeat user on 1 August 2013, 10:58Jag har märkt att klockan ibland har problem med höjdkurvan. kan det vara det som gör att sträckan blir fel också?
Värsta höjdkurvefel jag varit med om är nog den här:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=30845297Där har jag tre tydliga
Jag har märkt att klockan ibland har problem med höjdkurvan. kan det vara det som gör att sträckan blir fel också?
Värsta höjdkurvefel jag varit med om är nog den här:
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=30845297
Där har jag tre tydliga
Quote from Funbeat user on 1 August 2013, 14:10Petingen, det anade jag nog.
Ville mest fylla på lite..Men tycker inte du som jag att de två viktigaste frågorna inte har behandlats alls?
1. Vad drack de efteråt?
2. Kan de ta i lite mer nästa gång och kapa ett par minuter?
Petingen, det anade jag nog.
Ville mest fylla på lite..
Men tycker inte du som jag att de två viktigaste frågorna inte har behandlats alls?
1. Vad drack de efteråt?
2. Kan de ta i lite mer nästa gång och kapa ett par minuter?
Quote from Funbeat user on 1 August 2013, 18:45Många intressanta perspektiv. Jag tänkte helt förenklat "likadan klocka = samma sträcka", men så var det ju inte.
1. Vatten efter passet och vitt vin till middagen för min del.
2. Det kan de säkert, men det är en backig runda.
Många intressanta perspektiv. Jag tänkte helt förenklat "likadan klocka = samma sträcka", men så var det ju inte.
1. Vatten efter passet och vitt vin till middagen för min del.
2. Det kan de säkert, men det är en backig runda.
Quote from Funbeat user on 22 August 2013, 16:17I ett kringelikrokigt spår som skyms av skog kan vad som helst hända. Trackingen blir olika för var varv, och vissa gånger kan det bli jätteilla.
Då jag springer flera varv på en kort skogsslinga här hemmavid brukar min 310:a visa mellan 10-60 m för kort
I ett kringelikrokigt spår som skyms av skog kan vad som helst hända. Trackingen blir olika för var varv, och vissa gånger kan det bli jätteilla.
Då jag springer flera varv på en kort skogsslinga här hemmavid brukar min 310:a visa mellan 10-60 m för kort