Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej på er!

Kan man på något sätt se steglängd m.m. i informationen från Garmin Footpod.

Man kan det tydligen från Polars footpod. Har en kompis som har en sådan.

I nuläget så kör jag bara Garmin Connect, och där får man endast kadensen (steg/min).

Kan

Man har ju sträcka, kadens och tid så det borde inte vara något problem att räkna ut egentligen. Det är inte otroligt att man får ut steglängd om man använder en programvara som har stöd för det.

Steglängd i meter under en km = 2*kadens*(min/km)/1000

Tex kadens=90, pace=5min/km ---> 2*90*5/1000 ---> 0,90 meter

5 min/km ger 200meter per minut.
90 dubbelsteg per minut ger 2,22 meter per dubbelsteg vilket ger steglängd på 1,11.

Eller är jag för trött för sånt här?

Jo, hur man får fram genomsnittlig steglängd är jag med på. Men skulle vilja ha en fin graf med momentanvärdena och så.

Ja, går det inte att få fin graf i något program så är ju givetvis genomsnittet helt ok.

Saken är att du vet de här faktorerna över tiden som sagt, så du kan få ett snitt över varje fåtal sekunder åtminstone. Men det vill man nog inte sitta och räkna ut manuellt. I princip tror jag att du kan få in datat i excel som export ifrån GC och räkna

Magnus har rätt beräkning.

Genomsnittlig steglängd på 1000m är ju 1000/ = 1000/( * )

dvs

1000/(2*90*5)=1,11m enligt exemplet med 90 dubbelsteg per minut i kadens och 5min/km i tempo.

Fast man vill nog inte ha distansen från GPS-data, annars kommer nog steglängden variera konstigt. Bättre att stänga av den för att få distansen från fotpoden.

Javisst jag hade inverterat det hela - 1/0,9 -> 1,1 🙂

Fast var säger egentligen steglängden? Ger den någon vettig feedback egentligen?
Stegfrekvensen säger många är optimal upp emot 180 steg/min och det är väl någotsånär konstant över hastigheten (även om det skulle kännas konstigt att ha den frekvensen vid

12