Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Trots samma hastighet, samma runda (fast andra hållet) och samma inställningar i klockan (vikt ålder etc) så diffar kalorieförbrunkningen över 400 kalorier.
Vad jag förstått så ska den inte kolla pulsen utan utan bara sträcka/hastighet så är detta väldig

Din träning är dold så vi kan inte se passen.

Nu har jag gjort om och gjort rätt, dvs öppnat upp så att ni kan se mina träningspass...

Jag har hört att Garmin 305 inte använder puls för att beräkna kaloriförbrukning utan att den använder hastighet, men när jag tänker efter så har jag nog däremot aldrig hört att pulsen inte ingår i formeln för att beräkna kaloriförbrukning.
Därför tror ja

ah, så kan det ju vara, att den på nåt sätt tar med den parametern i beräkningen. För det är ju lixom det enda som faktiskt skiljer passen åt.

Någon annan som har en idé eller förslag?

Prova en runda utan pulsband och se om den visar någon kaloriförbrukning..

Jag gjorde ett snabbt test utan pulsband och den räknade upp kalorier.

Kan det vara så att den använder höjddata? Det borde ju ge olika förbrukning att tex löpa i konstant uppförsbacke jämfört med nedförsbacke.
Nu är ju höjddata så dåligt för GPS så det borde kunna innebära stora variationer i beräkningar, så det talar väl m

Ev. så skulle det kunna bero på att du ex. använder SportTracks. Vad jag har läst så vägs inte puls in i klockans kaloriförbrukning utan fart, vikt och tid. SportTracks däremot tar rådatan och använder den till egna beräkningar.

Men du kanske utgår från

ja, vad klockan och funbeat visar. I detta fallet stämmer de överens.