Quote from Guest on 14 November 2012, 18:58Hej alla simmande funbeatare.
Jag behöver dryfta en sak med er.
I somras tog grabben simborgarmärket men nu när han ska få godkänt i simning i skolan underkänner den simläraren honom för han ligger för djupt med benen.Om han kan simmande ta sig 200 met
Hej alla simmande funbeatare.
Jag behöver dryfta en sak med er.
I somras tog grabben simborgarmärket men nu när han ska få godkänt i simning i skolan underkänner den simläraren honom för han ligger för djupt med benen.
Om han kan simmande ta sig 200 met
Quote from Funbeat user on 14 November 2012, 19:08Enligt kursplanen för Idrott och hälsa är målet:
"Eleven ska ha god vattenvana, vara trygg i vatten, kunna simma 200 meter varav 50 på rygg och hantera nödsituationer vid vatten."
jag har tidigare ställt en liknad fråga till Simförbundet då en simmare i
Enligt kursplanen för Idrott och hälsa är målet:
"Eleven ska ha god vattenvana, vara trygg i vatten, kunna simma 200 meter varav 50 på rygg och hantera nödsituationer vid vatten."
jag har tidigare ställt en liknad fråga till Simförbundet då en simmare i
Quote from Funbeat user on 15 November 2012, 09:31Ryan, när man på simskolan i Sverige pratar om ryggsim så menar man just den typ av ryggsim som du beskriver, inte ryggcrawl för det lär man inte ut. (Inte när jag var liten och gick i simmis, det kanske är annorlunda nu.)
Jag vet å andra sidan en dukti
Ryan, när man på simskolan i Sverige pratar om ryggsim så menar man just den typ av ryggsim som du beskriver, inte ryggcrawl för det lär man inte ut. (Inte när jag var liten och gick i simmis, det kanske är annorlunda nu.)
Jag vet å andra sidan en dukti
Quote from Funbeat user on 15 November 2012, 09:42på engelska har vi två olika namn för dessa
backstroke (tävlings simsätt - ryggsim)
och
elementry backstroke (ser ut som man göra snö änglar, händerna gå upp längst vid kroppen, ut till sidan som ett "T" och sedan drag ner och benen göra som en groda)
på engelska har vi två olika namn för dessa
backstroke (tävlings simsätt - ryggsim)
och
elementry backstroke (ser ut som man göra snö änglar, händerna gå upp längst vid kroppen, ut till sidan som ett "T" och sedan drag ner och benen göra som en groda)
Quote from Funbeat user on 15 November 2012, 12:03Är lärare men inte idrottslärare på högstadiet om van att tolka betygskriterier. Precis som Ryan skriver så handlar det om 200m varav 50 på rygg (både i 6:an och 9:an). Simsätt spelar ingen roll.
Hur detta praktiseras ute på skolorna kan säker variera me
Är lärare men inte idrottslärare på högstadiet om van att tolka betygskriterier. Precis som Ryan skriver så handlar det om 200m varav 50 på rygg (både i 6:an och 9:an). Simsätt spelar ingen roll.
Hur detta praktiseras ute på skolorna kan säker variera me
Quote from Funbeat user on 15 November 2012, 12:48Tack alla snälla som svarar.
Det kommer från eleven. Han kom hem i går och var så besviken. Som sagt tog han simborgarmärket i somras, övade livräddning och klädsim vid en simskola arrangerad av kommunen och i går måste han ha flythjälpmedel.
Jag har
Tack alla snälla som svarar.
Det kommer från eleven. Han kom hem i går och var så besviken. Som sagt tog han simborgarmärket i somras, övade livräddning och klädsim vid en simskola arrangerad av kommunen och i går måste han ha flythjälpmedel.
Jag har
Quote from Funbeat user on 15 November 2012, 15:50"Jag vet å andra sidan en duktig simmare som fick underkänt på 200 m för att hon crawlade och gjorde voltvändningar, och idioten till lärare menade att det var fusk att röra väggen när hon vände för hon måste visa att hon kunde klara att simma 200 m utan
"Jag vet å andra sidan en duktig simmare som fick underkänt på 200 m för att hon crawlade och gjorde voltvändningar, och idioten till lärare menade att det var fusk att röra väggen när hon vände för hon måste visa att hon kunde klara att simma 200 m utan
Quote from Funbeat user on 15 November 2012, 17:24Nja, simmar man med vändning där man inte rör väggen simmar man en bit i sidled, så det brukar jämna ut sig.
Just att kunna klara en längre sträcka på riktigt så är kravet vara att man inte få röra kaklet, eftersom det inte finns kakel var 25e meter ute i
Nja, simmar man med vändning där man inte rör väggen simmar man en bit i sidled, så det brukar jämna ut sig.
Just att kunna klara en längre sträcka på riktigt så är kravet vara att man inte få röra kaklet, eftersom det inte finns kakel var 25e meter ute i
Quote from Funbeat user on 16 November 2012, 11:41Rolf, det du beskriver låter helt sinnessjukt :@
Rolf, det du beskriver låter helt sinnessjukt :@
Quote from Funbeat user on 17 November 2012, 18:09Det är nog spåren efter en pågående kollision mellan de två simkulturer som finns i Sverige, se t.ex. tidningen Filters utmärkta reportage förra sommaren. http://www.magasinetfilter.se/magasin/2011/20/varfor-kan-svenskar-inte-crawla och även en ledarsida
Det är nog spåren efter en pågående kollision mellan de två simkulturer som finns i Sverige, se t.ex. tidningen Filters utmärkta reportage förra sommaren. http://www.magasinetfilter.se/magasin/2011/20/varfor-kan-svenskar-inte-crawla och även en ledarsida