Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelGud vad hemskt!
You need to log in to create posts and topics.

Min fasa är punktering på långfärdscykling. Det kommer att inträffa någon dag, oh jag är så ohyggligt ohändig. Så, jag har skaffat mig en plan B, dvs jag ringer efter taxi med cykelhållare.

Öva hemma. Det räcker med att kunna byta slang och ha en pump med sig.

Det är otroligt enkelt att byta slang, och jag tror även att det finns tätningsmedel som fungerar skapligt. Förstår verkligen inte alls hur du resonerar.

Ni får det att låta enkelt.
När jag förra säsongen skulle pumpa däcken fick jag inte in en gnutta luft alls. Jag kan säga att jag kämpade länge. Jag ger inte upp så lätt men vart till slut tvungen till det.
Jag ringde en händig bekant. Han kom men begrep

Öva hemma är ett bra tips.
Då ser du även att du har rätt utrustning med dig för att kunna genomföra lagningen eller bytet av slangen: Pump, extra slang, lagningssats med rätt innehåll, däckavtagare.

Det finns mängder med instruktioner på nätet.
http://w

Ett tips är att öppna ventilen innan du pumpar.

Midsommar grodan: Åk till din lokala handlare och be snällt att han låter dig vara med när han byter slang. Sen kollar du på youtube och tränar hemma. Sen kommer du också undra hur du resonerade från början. Du måste rimligen i livet ha tagit dig förbi st

Inte så lätt att veta hur ventilerna fungerar när man är van vid andra ventiler. Själv krökte jag den där skruvgrejen så den inte gick att skruva dit igen.

Ett problem kan vara att få däcket den sista biten.
Bäst är om man kan kränga på däcket med enbart händerna, utan verktyg.
Annars riskerar man att göra hål på slangen med verktygen.

För att det ska gå att göra, och utan att behöva vara jättestark i hände

Det går på de flesta kombinationer att både ta av&på däck utan verktyg.
Några kombinationer är omöjliga fast det beror även på däcksdimensionen.