Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHövdinghjälmen
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag undra om någon har erfarenhet och eller synpunkter på hjälmen Hövding http://www.hovding.se ?

Från tillverkaren framgår klart att den ej lämpar sig för extremcykling MTB, BMX etc. men utmärkt för "city".

Jag cyklar landsväg (racer) och har bö

Den är dyr och jag skulle känna mig osäker på om den verkligen funkar efter några år - finns ju inget direkt sätt att testa eller inspektera den på..

Sitter inte den runt halsen? Blir ganska svettigt eller?

Enligt Foksams test av cykelhjälmar så har hövding mer än 3x bättre stötupptagningsförmåga än vanliga hjälmar.

Min fru har en (som han aldrig använt så du kan få köpa den). Den är ju som en ganska tjock krage så jag tror att det blir ganska svettigt vid landsvägscykling.

Dessutom kommer alla som ser dig på håll tycka du är dum i huvudet som kör utan hjälm 😉

I

Jo jag misstänker också att det kan bli svettigt varma dagar men å andra sidan är ju värme lite av ett lyxproblem för mig som "året runt cyklist".

Folksams tester är ju klart ett plus och vad jag förstår får man en ny på hemförsäkringen om/när den utlöse

Exakt vad skulle fördelarna vara?
Du har redan identifierat att den är tyngre och varmare.
Värmen lär vara minst lika stort problem som vikten om du kör hårdare.
Prova ta på dig en halsduk en varm dag så får vi se.

En annan nackdel är att om du vurpar på

Måste ställa frågan, varför?
Förstår citymänniskorna som är rädda om frisyren, men sen faller alla resonemang i min värld.

Sthlm är lite unikt i att de som cyklar till jobbet oftast är på träningsrunda samtidigt, dvs Hövding är inget realistiskt alternativ. I Malmö, Halmstad mfl platta svenska städer med lite lägre tempo och kortare pendlingsavstånd så cyklar man till jobbet

Frosthalkrisk mer än halva året, sand/löv/annat skräp, cykelbanor som utan förvarning är blockerade/uppgrävda, samt avsaknad/brist på cyeklbanor, gör ju Stokholm till en utmanande pendlarstad jämfört med en del andra. Förutom backar, höga broar och ev lån