Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhimano Alfine 11 vs Alfine 8 samt …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej,

Jag är som många andra på jakt efter en pendelcykel till jobbet (knappt 15 km enkel väg, mestadels landsväg). Tanken var att jag skulle kunna cykla året om (mao få plats med skärmar och dubbdäck). Cykeln kommer stå inomhus på natten och utomhus på j

Jag har konverterat min pedlarhoj till Alfine 8, och är mycket nöjd.

Jag har dock satt en 45t-klinga fram. Meridan du hänvisar till ha 39t

Om jag kommer ihåg rätt så är det inga jätteskillnader i högsta utväxlingen mellan Alfine 8 och 11, bara tätare st

Några "svar":

* Skulle inte lägga 3000 extra för Alfine 11. Ska du ha det riktigt underhållslöst är det singlespeed eller fixie ett bra alternativ. Om du har 15 km enkel väg och endast tänker dig cykeln till pendling så kan det defintivt vara ett alterna

"Jag tror inte det finns Alfine växelreglage till cyclocross (bockstyre)."

JODÅ

http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPOMPETVERSA11/on_one_pompetamine_versa_11_speed_pro

Där ser man. Fel av mig.
Bra att veta att det finns.

Kör på Scott CX...året runt i alla väder. Inga problem. Kör allt från pendling till jobb och gym, skogs och grus vägar, till de årliga motions loppen på landsväg. Krävs bara vanligt underhåll av cykeln...som med allt annat. Bytte dock ut växel komponenter

"Landsvägsbromsar" Campagnolo Record fungerar utmärkt men det beror till stor del på rätt sorts guuuummmmiiiii!

Hej,

Tack så mycket för alla svar! Har varit och provcyklat några hojjar nu och är för tillfället mest inne på en hybrid med navväxel (mycket pga att som jag har förstått det dels är hyffsat underhållsfritt och dels för att det är relativt billigt att by

Kan tillägga att priset var i stort sett samma, båda kostade kring 9000 med skärmar och fotstöd

10000 kr skulle det vara, inte 9000.

12