Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHJÄLP!! Ont i ryggen..
You need to log in to create posts and topics.

12

Tänkte fråga er experter en sak. Köpte en ny racer för ett tag sen och har nu cyklat nästan 40 mil på den totalt. Cyklar rundor på både 2 mil och upp till 7 mil. Mitt problem är att jag efter ca 30 minuters körning för så jäv-- ont i vänster sida på rygge

Jag har samma problem! Fast det brukar börja efter 1-1,5 tim.
Ibland vid hårdkörning så kommer det nästan direkt.

Men jag tror att jag börjar få till inställningarna nu (efter ett år), så det börjar bli bättre.

Svankont? Hos mig var det för tunga växlar och för dålig fart på benen (dvs kadensen). När jag känner av (högra sidan) ryggen så ser jag det som en påminnelse att köra lättare växlar och högre kadens. Det brukar släppa då.
Devisen att har men lärt sig att

Olika längd på benen, sitter snett eller felaktigt inställda klossar.

Jag tänkte något liknande (olika längd på benen).

Kan du också vara att du tittar mycket åt vänster? Jag arbetade i en apelsinträdgård en sommar och körde traktor mellan träden. Jag var tvungen att vrida mig och titta bakåt (höll på spruta ekologiskt DDT

Benlängden har jag inte tänkt på, någon som vet ett enkelt test man kan gör själv?

Jag tror att man kan uppskatta det genom att stå framför en stor spegel och hålla tummarna uppe på höftkammarna. Man ser då i spegeln om de verka var lika höga.

Annars är väl en bättre metod att gå till en naprapat e.dyl.

för mig räckte det med naprapat för att få till benen lika långa! jag hade så mkt muskelknutar i vänstersidan av svanken och ner i beckenet så att det kom snett därav olika längder på benen

Jag har en Hultafors att låna ut men jag tror att en uppmätning av en naprapat är att föredra om allt annat är uteslutet.

Det lutar åt ett naprapat besök. Det var några år sen sist.

12