Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälp att justera växlarna
You need to log in to create posts and topics.

Jag har just köpt en cykel till min dotter som är utrustad med Shimano 105. Jag kör annars Campa så det är nytt för mig.

Bakväxeln var dåligt justerad men det var ju enkelt att fixa. Jag ställde in ytterlägena med justerskruvarna och spände vajern så ke

Har du kollat så det är 10-10 mellan handtag och kassett? Så att inte växelhandtagen är för 9-delat med en 10-delad kassett eller tvärtom..
Jag vet inte om det kan vara så, var mest en tanke som slog mig. De bytte för något antal år sedan, vet inte vilket

Det är 9-9

OK, då har jag dessvärre inga andra förslag än att kontakta en cykelmek med gott rykte och kunnande

Du använder fel ord!

Inte alls skoja bara.

Hur nya är vajrar och vajerhöljena? Det kanske är dags att byta dom för vajern går trögt?

Kolla om växelörat är rakt. Är den lite stukad kan man få justera i evighet å det blir aldrig riktigt bra. Skruva lo

Har du kollat att vajer och hölje är oskadade och att vajern löper så lätt som den ska?
Under vevlagret och i höljet närmast bakväxeln är klassiska problemområden.

Vajrarna och höljena är nästan nya och glider fint.

Hur nya eller slitna är kassett och kedja?

Kedjan hoppar alltså 3 steg när du växlar ett?
Hur beter sig reglaget - har de 2 steg kvar eller har
handtaget också "avverkat" 3 steg. Ger en viss vägledning
huruvida problemet sitter i reglaget eller i växel/kedja.

Som tillägg till rena vajrar rekomme

Kolla längden på vajerhöljet som sitter mellan bakväxeln och ramen (jämför med din cykel). Är den för kort så böjs vajern för snävt och glider inte tillräckligt lätt i höljet samt "fjädrar" bak växeln och det blir problem med just de yttre dreven när den