Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHjälp att tänka - Cyclocross
You need to log in to create posts and topics.

Ska köpa en cyclocross. Kommer köra på den vintern igenom i samband med jobbpendling. Blir även träning.

Det finns en Cannondale XR9 med tiagrakomponenter på Cykloteket för 10.800 kr (rea). Personligen blir jag mer upphetsad av Cyklotekets Merida Cyclocr

Jag tycker det är rätt tänkt att inte ha dyra slitdelar för vinterbruk. En Ultegrakedja kan vara dubbelt så dyr som Tiagra.

Ska crossen dubbla som sommarracer eller har du en sådan också? Om den ska klara flera roller kanske du ska gå upp något snäpp i grupp, t.ex. shimano 105, campa veloce eller sram rival...
Ska den mest vara ruskpendlare så är en enklare grupp kanske förnu

Daniel > Cykeln ska inte dubbla, jag har en sommarracer. Då lutar det kanske åt Cannondalen. Då kan jag lägga mellanskillnaden på kringutrustning och varma kläder!

Har själv en CX för vinterpendling (den tjänstgjorde tidigare även som sommarracer men där har cyklarna fått tillökning) men vill slå ett slag för fixie som pendelcykel. Har du inte alltför branta backar till/från fungerar en växel oväntat bra och kostnad

Där sa den gode Raymond något. Fixie är en bra pendlarkompis för mig. Utom när det regnar då inte jag heller har skärmar.

Däremot kan iaf inte jag rekommendera det när det är halt, inte ens med dubbdäck. Jag fick inte till det iaf, för jag vill kunna fri

Fixie... Snarare singlespeed 😉

Om Tiagravarianten har 3-drev fram, ville du kanske se dig om efter något annat. Det går, men det är nog Tiagras svagaste länk, framväxling med 3-drev.

Bakväxeln känns inte heller särskilt träffsäkert, men den duger i lugnare situationer (pendling).

Edi

Rose har extrapris på Red Bull cross med 105 komponenter. 890 EUR tror jag det var. Poison Bike har en cross med skivbromsar & 105 komponenter för 1100 EUR.

Gillar att flipperspela med spakarna, så singlespeed (trots sina avskalade fördelar) får kanske vänta.

Är för övrigt lite för feg för att köpa just kompletta cyklar från nätet. Finns helt klart pengar att spara, men nu lutar det mesta mot en Cannondale