Quote from Guest on 6 July 2009, 23:21Hej alla cyklister ute på Funbeat! Jag har de senaste dagarna gått i tankarna på att skaffa mig en racercykel och börja träna cykling! Jag har som mål att klara vätternrundan nästa år ! Och för att göra detta måste man ha ju en vettig cykel och lite tips
Hej alla cyklister ute på Funbeat! Jag har de senaste dagarna gått i tankarna på att skaffa mig en racercykel och börja träna cykling! Jag har som mål att klara vätternrundan nästa år ! Och för att göra detta måste man ha ju en vettig cykel och lite tips
Quote from Fredrik Närenfors on 6 July 2009, 23:31Med den budgeten måstet du nog köpa en begagnad cykel. Det är svårt om inte nästan omöjligt för en nybörjare. Dvs att hitta en cykel med rätt passform.
Men om du kollar in den här siten och mäter upp dig själv så du vet vilken ramstorlek du ska leta efter
Med den budgeten måstet du nog köpa en begagnad cykel. Det är svårt om inte nästan omöjligt för en nybörjare. Dvs att hitta en cykel med rätt passform.
Men om du kollar in den här siten och mäter upp dig själv så du vet vilken ramstorlek du ska leta efter
Quote from Funbeat user on 6 July 2009, 23:38Om målet är vätternrundan så är det inte läge att skaffa en cykel som "inte passar så bra". Det skulle förvåna mig om det blev genomförbart.
För det som händer med en cykel som inte passar så bra är att du får problem med knän, rygg och axlar troligen. O
Om målet är vätternrundan så är det inte läge att skaffa en cykel som "inte passar så bra". Det skulle förvåna mig om det blev genomförbart.
För det som händer med en cykel som inte passar så bra är att du får problem med knän, rygg och axlar troligen. O
Quote from Funbeat user on 7 July 2009, 00:00ska du bara klara VR med hojjen kan du ju ta vilket skräp som helst. Det finns ju de som kör oväxlade standardhojjar runt sjön. Däremot kommer du få det jobbigt och varken träning och lopp kommer att vara rolig.
Så vill du köpa en racer för att börja trän
ska du bara klara VR med hojjen kan du ju ta vilket skräp som helst. Det finns ju de som kör oväxlade standardhojjar runt sjön. Däremot kommer du få det jobbigt och varken träning och lopp kommer att vara rolig.
Så vill du köpa en racer för att börja trän
Quote from Funbeat user on 7 July 2009, 00:23Det var någon som citerade Paolo Roberto. Nåt i stil med: Köp de dyraste träningsprylarna du har råd med. De ger dig dåligt samvete om du inte använder dem.
Med andra ord: ju sämre cykel desto mer motivation behöver du. Men vafan, kunde Merckx och Fåglum
Det var någon som citerade Paolo Roberto. Nåt i stil med: Köp de dyraste träningsprylarna du har råd med. De ger dig dåligt samvete om du inte använder dem.
Med andra ord: ju sämre cykel desto mer motivation behöver du. Men vafan, kunde Merckx och Fåglum
Quote from Funbeat user on 7 July 2009, 07:00Fåglum och Merckx hade måttbeställda ramar som var exakt anpassade till deras fysik. De ramarna var mer exakta än dagens massproducerade ramar.
Fåglum och Merckx hade måttbeställda ramar som var exakt anpassade till deras fysik. De ramarna var mer exakta än dagens massproducerade ramar.
Quote from Bengt Askerfelt on 7 July 2009, 07:14Eller så köper du en sk. instegscykel, ny, för runt 8000 kr. Det tillkommer ju en del saker förutom själva cykeln som också kostar- pedaler, hjälm, kläder, kanske en cykeldator.
En släkting körde f.ö nyss VR på 11 timmar med en gammal stålcykel utan bock
Eller så köper du en sk. instegscykel, ny, för runt 8000 kr. Det tillkommer ju en del saker förutom själva cykeln som också kostar- pedaler, hjälm, kläder, kanske en cykeldator.
En släkting körde f.ö nyss VR på 11 timmar med en gammal stålcykel utan bock
Quote from Mikaela Lexén on 7 July 2009, 07:45Tobias skrev:
"...på en gammal stålhäst med ramväxlar för en 3 000–4 000 kr?"Har du tittat på Blocket? Där begärs ibland sådana fantasipriser för "gamla ök".
Folk verkar tro att deras racers är gjorda av ädelmetaller.>Tim
För 3 - 4000:- bör du kunna
Tobias skrev:
"...på en gammal stålhäst med ramväxlar för en 3 000–4 000 kr?"
Har du tittat på Blocket? Där begärs ibland sådana fantasipriser för "gamla ök".
Folk verkar tro att deras racers är gjorda av ädelmetaller.
>Tim
För 3 - 4000:- bör du kunna
Quote from Funbeat user on 7 July 2009, 07:58>"Eller så köper du en sk. instegscykel, ny, för runt 8000 kr. Det tillkommer ju en del saker förutom själva cykeln som också kostar- pedaler, hjälm, kläder, kanske en cykeldator."
Håller absolut med ovanstående citat. Om du väljer en av de kända fabrika
>"Eller så köper du en sk. instegscykel, ny, för runt 8000 kr. Det tillkommer ju en del saker förutom själva cykeln som också kostar- pedaler, hjälm, kläder, kanske en cykeldator."
Håller absolut med ovanstående citat. Om du väljer en av de kända fabrika
Quote from Margot Andrén on 7 July 2009, 08:54Jag köpte en riktig retro racer, en begagnad Bridgestone Diamand Road, i en cykelaffär år 2001 (1300,-). Den var i orginal skick. Bytte pedaler, sadel och däck, och det fungerade alldeles utmärkt till VR. Nästan prick den som på bilden:
BILD:farm3.static
Jag köpte en riktig retro racer, en begagnad Bridgestone Diamand Road, i en cykelaffär år 2001 (1300,-). Den var i orginal skick. Bytte pedaler, sadel och däck, och det fungerade alldeles utmärkt till VR. Nästan prick den som på bilden:
BILD:farm3.static