Quote from Guest on 9 June 2011, 21:12Hallå där!
Läste den "vetenskapliga" artikeln nedan och han kom fram till att hjulens aerodynamik samt rullmotstånd är betydligt mycket viktigare än hjulens vikt.
http://www.slowtwitch.com/Tech/Why_Wheel_Aerodynamics_Can_Outweigh_Wheel_Weight_and_Inerti
Hallå där!
Läste den "vetenskapliga" artikeln nedan och han kom fram till att hjulens aerodynamik samt rullmotstånd är betydligt mycket viktigare än hjulens vikt.
http://www.slowtwitch.com/Tech/Why_Wheel_Aerodynamics_Can_Outweigh_Wheel_Weight_and_Inerti
Quote from Funbeat user on 9 June 2011, 21:22Hade ju som den senaste kommentaren säger varit lite intressant att få reda på hur hans beräkningar såg ut och inte bara resultatet. Sedan talar han om en acceleration ifrån 40km/h till 50km/h och det är klart att luftmotståndet har en betydligt större på
Hade ju som den senaste kommentaren säger varit lite intressant att få reda på hur hans beräkningar såg ut och inte bara resultatet. Sedan talar han om en acceleration ifrån 40km/h till 50km/h och det är klart att luftmotståndet har en betydligt större på
Quote from Berit Bengtson on 9 June 2011, 22:19Kristofer B undrade:
> Någon med rutin som kan bekräfta att skillnaden är så stor
> som den framställs i artikeln?Visst är det så att aerodynamiken är det viktigaste, även för accelerationen.
Skillnaden i roterande vikt hos hjul är dessutom försvinnand
Kristofer B undrade:
> Någon med rutin som kan bekräfta att skillnaden är så stor
> som den framställs i artikeln?
Visst är det så att aerodynamiken är det viktigaste, även för accelerationen.
Skillnaden i roterande vikt hos hjul är dessutom försvinnand
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 07:52http://www.cyclingnews.com/features/enve-wheels-can-aero-get-any-quicker
Dessa hjulen slår tydligen alla med hästlängder. Men smakar de, så kostar det. Satan vad dyra.
http://www.cyclingnews.com/features/enve-wheels-can-aero-get-any-quicker
Dessa hjulen slår tydligen alla med hästlängder. Men smakar de, så kostar det. Satan vad dyra.
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 08:39Hur är det med 3 ekrade hjul? Är de bara godkända i IHPVA tävlingar?
Hur stor är skillnaden mot ett "vanligt" högprofilhjul?
Hur är det med 3 ekrade hjul? Är de bara godkända i IHPVA tävlingar?
Hur stor är skillnaden mot ett "vanligt" högprofilhjul?
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 09:34Vi får vänta på svar från Niclas Fagerlund helt enkelt. (H)
Vi får vänta på svar från Niclas Fagerlund helt enkelt. (H)
Quote from ellen olsson on 10 June 2011, 09:43Du får ha treekrade hjul på tempolopp. Överhuvudtaget så är reglerna rätt snälla när det gäller tempolopp.
För linjelopp så kollar man UCI:s lista över testade och godkända ickestandardhjul, http://www.uci.ch/includes/asp/getTarget.asp?type=FILE&id=NjQxNj
Du får ha treekrade hjul på tempolopp. Överhuvudtaget så är reglerna rätt snälla när det gäller tempolopp.
För linjelopp så kollar man UCI:s lista över testade och godkända ickestandardhjul, http://www.uci.ch/includes/asp/getTarget.asp?type=FILE&id=NjQxNj
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 10:15100% subjektivt, men jag önskar Aero hjul 9 gånger av 10 hellre än "lätta hjul"... undantaget skulle vara några svängar i alperna isåfall...
100% subjektivt, men jag önskar Aero hjul 9 gånger av 10 hellre än "lätta hjul"... undantaget skulle vara några svängar i alperna isåfall...
Quote from Funbeat user on 10 June 2011, 23:32Allting är väl inte svart eller vitt? Det beror väl på vad man ska använda hjulen till. Jag upplever helt klart mina 1450 gr "icke-aero-hjul" med 350 gr fälgar som rappare på t ex min runda i onsdag som var 7,5 mil med 850 höjdmeter och ett antal spurter
Allting är väl inte svart eller vitt? Det beror väl på vad man ska använda hjulen till. Jag upplever helt klart mina 1450 gr "icke-aero-hjul" med 350 gr fälgar som rappare på t ex min runda i onsdag som var 7,5 mil med 850 höjdmeter och ett antal spurter
Quote from Funbeat user on 12 June 2011, 21:58Tack för era svar.
Det jag är intresserad av är att hitta ett par prisvärda hjul för landsvägsköring. Artikeln berör annan typ av cykling men det verkar ändå som att aero är det ni föredrar även om man tuffar fram i 30 km/h?
Ska köra ironman nu i aug (1
Tack för era svar.
Det jag är intresserad av är att hitta ett par prisvärda hjul för landsvägsköring. Artikeln berör annan typ av cykling men det verkar ändå som att aero är det ni föredrar även om man tuffar fram i 30 km/h?
Ska köra ironman nu i aug (1